Kommunetoppen i Engerdal - Ælgåhogna 1460 (05.07.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 05.07.2018 15:48
Visits of other PBEs Elgåhogna parkering (750m) 05.07.2018 16:56

Litt sen start, men fortsatt stekende varmt og plenty med tid. Turen fra parkeringen starter med en grusvei, lett stigende, ca. en km, til en seter. Hammarvollen 820moh. Herfra på godt merket sti. Mye av stien går langs Bjørbekken, som fristet til bading og drikke i tropevarmen. Jeg møtte 15-20 stk som alle var på vei ned, med unntak av damen på toppen og Tjorven, som hun hadde med seg. Kjempekoselig begge to.

Fantastisk utsikt i dag. Man ser Femund, og fjell i alle rettninger. Spesielt fine er kanskje Sølsklettene.

Ned greit, selv om det er litt ur de øverst 200 høydemeterne.

Bekken fristet fortsatt, selv om den hadde usedvanlig lite vann, påpekte en kar. Men jeg holdt meg har og gikk rett til bilen. Her ventet glovarm saft som hadde blitt rundt 60 grader og smakte som solbærtoddy og rennende firkløver.

Kjempe flott terreng som ga mersmak.

P-plass før veg med låst bom