Trollsteineggje (05.07.2018)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Visdalen (870m)
Endpoint Visdalen (870m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Dronningje (2,189m) 05.07.2018
Trollstein-Rundhøe (2,170m) 05.07.2018
Trollsteineggje (2,295m) 05.07.2018
Trollsteineggje S0 (2,262m) 05.07.2018
Trollsteineggje S1 (2,250m) 05.07.2018
Trollsteineggje S2 (2,215m) 05.07.2018

Spesialtur under Tinderodeo 2018. En gruppe på åtte, hvorav tre guider, dro vi på en langtur til Trollsteineggje. Denne eggen ligger rett nedenfor Glittertindens mektige nordvegg med Grotbrean på hver sin side. Vi kjøre et stykke fra Spiterstulen ned Visdalen og parkerte omtrent der hvor elven Grotja renner under veien (870 moh). Herfra gikk det bratt oppover skogen og ganske snart på fjellet. Det var veldig varmt også i dag, men siden det var en vestvendt skråning, var det ikke så intenst varmt på morgenen. Etterhvert ble det mindre og mindre vegetasjon, og til slutt kun grov ur. Med denne spreke turgjengen holdt vi høyt tempo opp de seige motbakkene. Vi nådde den første toppen kl. 12.30; 3,5 timer etter start. Her tok vi lunch før vi tok oss videre over Trollsteinseggje, dagens mål. Først passerte vi Dronningje, og neste stopp var Trollsteineggje (2300 moh). Rett før toppen var det et bratt og litt luftig punkt, men vi tok oss raskt alle sammen opp hit til toppen. Det var en litt rar følelse å være i skyggen av store Glittertinden, som sperret mye for utsikten sydover. Litt gøy å føle seg liten når man er på 2300 moh i Norge. Videre fulgte vi ryggen helt ut i syd, inntil den endte i Grotbrean rett innunder toppen av Glittertinden. Her tok vi på oss sele og stegjern, og tauet oss inn i to taulag. Jeg gikk sist på det andre taulaget, og guiden vår gikk først og viste vei nedover Grotbrean-vest. Vi passerte ikke mange sprekker, kun noen få helt i begynnelsen, men de var smale og delvis dekket av snø. Ganske raskt nedover på breen ble det mer is og mye rennende vann som følge av det meget varme været. Det var flott å gå over breen og se opp på selve Trollsteineggje, eggen vi hadde gått. Herfra så den større ut enn det føltes som da vi gikk på den. Vi fulgte den vestre delen av Grotbrean helt ned, og deretter gikk vi vestflanken helt ned til bilene. Det var en lang og drøy nedstigning, og det kjentes godt i føttene.

Turen til Trollsteineggje er flott og variert hvis man går breen den ene veien.

Bilder

På vei oppover. Retning sydover og oppover Visdalen.
Trollsteineggje (2300 m) og Glittertinden (2457 m) fra Trollstein-Rundhøe (2170 m).
På toppen av Trollsteineggje (2300 m). Glittertinden (2457 m) i bakgrunnen.
På vei over Trollsteineggje (2300 m). Glittertinden (2457 m) i bakgrunnen.
På vei ned Grotbrean.
Glittertinden (2457 m) fra Grotbrean-vest.