Huayna Potosi bomtur (24.06.2018)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Huayna Potosi (6,088m) 24.06.2018 not summited
Visits of other PBEs Huayna Potosí high camp refuge (5,300m) 24.06.2018
Refugio Huayna Potosí (4,710m) 24.06.2018

Vi ruslet opp til den øverste av en rekke overnatingshytter i høyden 5100 til 5300 m. Med overnattingsutstyr ble det litt tunge sekker, men vi kom da greit opp. Senora Cucharilla var som vanlig skråsikker på at denne toppen har vi inne kvelden før. Været var fint og forholdene gode.

Vi startet opp ved 03-tiden om morgenen fra den appelsinrøde hytta. Etterhvert gikk det sakte og Senora Cucharilla hadde stadig oftere småpauser. Ved 5800 moh var hun nede i knestående, avstanden til toppen var fortsatt nesten 300 høydemeter. Vi måtte bare snu. Synd, men leit. Vi gikk ned til high-campen, slappet av noen timer der og gikk videre ned til hytta, og kjørte drosje til La Paz, der vi sov i 13 timer på hotellet. Lærdommen er vel at vi burde hatt en hviledag etter Cerro Charkini, selv om denne toppen ikke føltes som noen stor belastning. Vi gamlinger trenger nok litt mere tid for akklimatisering enn tidligere år.

Små damer i skjørt går forbi oss med tunge bører på vei til high camp
Utsikt fra high camp
Utsikt fra utedoen i high camp