Topptur kombinert med molteplukking (04.07.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Marivollhøgda (536m) 04.07.2018

Tok av fra E16 og kjørte Rustandveien opp forbi gården og frem til bommen, som står ved krysset til vegen som går ned til Rustanbråtan. Gikk vegen innover åsen frem til Heimdal. Her tok jeg av mot høyre og gikk en gammel driftsveg sydover og oppover mot Marivollhøgda. Driftsvegen ble stadig mer gjengrodd, men jeg fulgte den opp til ca 490 meters høyde. Herfra gikk jeg på rabber og myrer opp mot topp punktet. Oppe på høyden ble skogen mer åpen og jeg fant greit frem til toppen av Marivollhøgda. Det gamle trig.punktet hadde kollapset for mange år siden. Det var reist en varde på toppen av en tidligere besøkende Peakbooker. Brukte akkurat en time opp hit og avstanden fra bilen var fire kilometer. Etter ei brødskive og litt drikke gikk jeg over til mål to med dagens tur, nemlig molteplukking. Har hatt mange molteturer med far i disse skogene, men jeg hadde ikke vært her de siste 10 årene. Fant greit frem til flere av moltemyrene jeg har «arvet» etter far. På grunn av den varme sommeren var det faktisk også noe moden molte. Det er ca to uker tidligere enn normalt.

Marivollhøgda fra Kringla på Klavan
Nedrast trig.punkt og varde på Marivollhøgda