Trolltinden (04.07.2018)

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Nedre Dørålsæter (1,036m)
Ascents Trolltinden (2,018m) 04.07.2018 13:54
Visits of other PBEs Dørålseter parkering (1,046m) 04.07.2018 08:53
Døråe Helårsbro (1,031m) 04.07.2018 09:08
NORGES 1000 STØRSTE FJELL MÅLT I PF.
Jeg kom fram til Dørålsæter før Inger Lise og Otto. Siden de er i bedre form enn meg tjuvstartet jeg. Kjente fort at dette ikke var min dag, både hals og bryst snørte seg sammen. Været var aldeles strålende så det var bare å ta det rolig og nyte omgivelsene. Etter halvannen time kom råskinna. Vi mista stien i et myrområde, men fant den igjen samtidig som vi nådde igjen et følge på 5 svensker med full oppakning. I de siste stigningene opp mot Langholvatnet ble det tungt og jeg sakket akterut. Ved vannet var det rypepar som drev avledningsmanøvrer, mens jeg kikket etter kyllingene greide jeg å stupe i steinura. Inger Lise mente det var fint at jeg kunne komme hjem som en mann. Så litt ut som jeg hadde vært i krigen! Her ble det en matpause. Så begynte den store steinura, mye grov ur her på østkanten men helt grei. Strevde fælt med pusten nå, derfor ble det mange pauser, men opp kom jeg. Matpause på toppen også. Utsikten til alle Rondetoppene er jo bare super. Returen la vi lenger vest. Her var det ikke grov ur. Til gjengjeld var det mye løst og flate glisteiner. Konsentrasjon hele veien ned. Da jeg gjorde et lite jump over en bekk så smalt krampa i det ene låret. helt jævlig vondt. Inger Lise og Otto var allerede kommet over elva. Jeg hinket meg dit med stadige stopp for massasje. De virkelige problemene begynte da jeg skulle da av meg skoene for å vade. Krampe både i begge lår og en legg. Mens jeg huia og vrei meg i beste Neymarstil flira de høylydt fra andre sida. Otto lurte på om det var fødsel på gang. Fikk etterhvert vridd meg ut i elva så jeg kunne pøse på kaldt vann, da ble jeg i stand til å gå over. De siste seks kilometrene ble ingen dans på roser. Heller ikke om kvelden på Folldal Fjellhotell var det lystelig for meg.
Jubileumsmiddagen (litt på etterskudd)ble stadig avbrutt av at jeg måtte opp å gå. Forøvrig var middagen fantastisk god. Tenk reinsdyrbiff på en helt (nesten) vanlig onsdag. TUSEN TAKK OTTO. Folldal Fjellhotell kan anbefales på det varmeste for dem som setter pris på god mat og hjemmekoslig stil.

Nedre Dørålsæter.

Trolltinden. Storsmeden til venstre.

Topp-pause.

Storsmeden nærmest så Veslesmeden. Bak fra venstre Rondeslottet, Vinjeronde og Storronden.

Sagtindene.

Gikk opp til venstre for snøen og ned igjen til høyre. Mye brattere enn det ser ut på bildet.