Lang tur til Hårteigen og tilbake (03.07.2018)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Hjølmo parkering (873m)
Endpoint Hjølmo Parkering (850m)
Ascents Hårteigen (1,689m) 03.07.2018

Hårteigen har lenge stått på lista som en tøff tur, og måtte gjøres i pent vær. Nå starta ferien med knallvær, så det var nå eller aldri, selv om mine turkamerater jobba fortsatt. Sekken ble pakka mandag 2.7 om morgen og avreise ca. 9-10 tida fra Nesodden. Kjørte over vidda, tok middag på Dyranut, ned til Eidfjord og ankom Hjølmo parkering og klar for tur kl 17.15. Det var meldt lettskya, men sol de neste to dagene. Starta med skya vær, men det ble sol på kvelden og de neste dagene, som yr.no meldte. To andre rogalendinger var klar for Hårteigen pluss en rogalending til med hund. Vi ble gående sammen med sistnevnte innover opp til kanten av Vetlasåta, der vi såg Hårteigen i det fjerne. Det så skrekkelig langt ut.

Hårteigen i det fjerne sett fra kanten av Vetlesåta før det går ned til Vivelid

Vi fortsatte nedover til Vivelid, og tok til høyre slik at vi passerte Vivelid. Passerte husene der og gikk over elva opp mot Fljoteland. Min nye turkompis ville telte oppe i bakken her. Jeg ville gjerne fortsette til ca. 21 for å kunne nå Hårteigen neste dag. Kom meg videre opp mot Fljotland, der jeg møtte to tyske ungdommer som hadde gått fra Dyranut. De var slitne og våte og hadde gått noe vill også.

Opp fra Fljotland
Fra Hadlo

Gikk over høyden og kom ned til Hadlo. Hadlo var ikke åpnet enda. Gikk forbi Hadlo og tenkte jeg måtte finne en teltplass. Like etter Hadlo møtte jeg en stor teltleir med russere/ukrainere. Det var sikkert 10-12 stykker. Fortsatte videre og fant ingen egna teltplass før høyde 987 like ved Rjotemyrene. Denne var velegna med vann ved siden av. Her var det fint å ligge.

Fin teltplass for Rjoto
Kaldt om natta - 3 grader

Det ble en kald natt, angret på at jeg hadde lagt igjen ulllongsen, som jeg hadde betraktet som unødvendig med det fine været. Traff seinere noen som sa det var bare 3 garder om natta ved Hadlaskard. Starta på igjen kl 8 neste morgen. Lett å gå bort til Rjoto og så stigning opp over Hadlaskarhalsen. Kunne da se Hårteigen igjen. Den var fortsatt skrekkelig langt unna. Kunne dette gå da?

Hårteigen i det fjerne far Hadlaskarhalsen.

Fortsatte over Hadlaskarhalsen og traff der oppe tre stk fra Sunnfjord. De hadde overnatta på Hadlaskar og fortalte om fine forhold opp til Hårteigen. Jeg hadde med stegjern for sikkerhets skyld, men det skulle det ikke være behov for. Kom ned til heimste Hadlaskar og passerte Hadlaskar kl 10. Her fikk jeg letta sekken med telt og sovepose. Prata med den hyggelig vertinna der.

Hadlaskar
Hårteigen fra Hadlaskar - fortsatt skrekkelig langt unna.

Etter en liten hvil bar det videre. På vei til Hårteigen møtte jeg ingen. Litt rart på den fine dagen. Ikke ei sky på himmelen. Tok meg forbi setrene på Viersdalen.

Utsikt bakover mot Hardangerjøkulen

Området innover fra Viersdalen seter var det fineste området mot Hårteigen. Forbi Falkebrotet var det en Musvåk som peip mye.

Musvåken som peip.
Hårteigen begynte å komme nærmere.

Hårteigen begynte etterhvert å komme nærmere og det var kun 4-5 km igjen. Dette hadde jeg på følelsen kom til å gå greit bare oppstigningen var grei. Det var ingen vits i å forhaste seg, været kunne ikke vært finere. Så det ble flere pauser oppover bakkene og mye vanning i solsteiken. Jeg ville i alle fall ikke bli stoppet av kramper. Kom videre oppover Smøygsdalen. Et flott område, og nådde etter hvert rota av Hårteigen. Der sto den klar for bestigning!

Oppover Smøygsdalen
Et kremområdet. Lønn for strevet.
Skaret opp til Hårteigen

Først i skaret var det noen kjempesteiner i ura. Her ble sekken letta enda mere, med et minimum oppover den bratte skråningen. Nå var det kun 100 m opp og 130 m bort. Det føltes ganske lett oppover, selv om jeg hadde vært ganske sliten opp til rota av Hårteigen. Tok etterhvert til venstre i skaret, men det skulle vise seg at høyre side er nok lettere. Det så jeg på tur ned. Fonna som mange har nevnt var nesten helt borte. Øverst i skaret traff jeg taukveiler og strenger for å holde seg i. Det var ikke så ille som jeg hadde trodd. Det gikk egentlig ganske greit. Det var bare å holde inn til veggen og ikke rote seg utpå. Det var god plass og egentlig ikke så luftig som jeg hadde fått inntrykk av. Siste hjørne var det også vaier å holde i, greit opp for klyvinga, men egentlig ikke utsatt.

Sekken ble letta i steinrøysa
Øverst i skaret, her var det rikelig med tauverk
Øverste del av tauverket og passasjen videre med jerngitter å holde i
Passasjen videre med jerngitter å holde i

Deretter var det bare å runde. Masse forvirrende varder på alle toppunkt her opp. Det var dog ingen tvil om toppvarden. Og for en utsikt. Alle bakkene jeg hadde gått så jo ut som flater herfra!

Toppvarden
Isbreer

En fantastisk dag og et fantastisk slit. Nå var det bare å komme seg helberga hjem uten skader. Gikk derfor svært forsiktig ned ura. Ville ikke bli sittende alene her oppe, selv om været var bra. Det ble mange drikkepauser på vei ned. Traff etterhvert (ved krysset til Torehytten) min nye turkamerat for noen timer fra dagen før, Han var nå på vei opp med sin hund. Han ville prøve toppen neste dag. Vi slo av en hyggelig prat, og jeg anbefalte teltplass oppe før rota av toppen. Etterhvert møtte jeg også russer/ukrainer følge. De skulle videre til Torehytten. Jeg kom ned til Hadlaskar veldig sliten kl 19 om kvelden. Etter en halvtimes pause og pakking av telt og sovepose bestemte jeg meg for å gå videre. Mest fordi teltet var vått etter morgendoggen dagen før. Det trengte tørke, pluss at det er bedre å ligge i telt enn i et varmt rom. Gikk en halvtime til Heimste Hadlaskar og telta der.

Fin teltplass ved heimste Hadlaskar, med Hårteigen bak

Her sovna jeg i et varmt telt oppå soveposen. Våkna etter en time eller to, ved at jeg frøs. På tide og komme ned i posen og ta på varme klær. Etter en god natts søvn ble det en slitsom tur tilbake. Det var godt å være på kjente stier. Var tilbake til bilen ca kl 14 den 4.7. Da var Hårteigen beseiret. Det er første gang på flere år jeg har gått så langt med så mye på ryggen. Kroppen kjennes fortsatt fin, men to blånegler ble tappet for blodvann neste dag. Skulle nok klipt de enda hardere ned før turen. Rygg, knær og muskler kjennes utrolig bra ut. Selv om det ble alenetur møtte jeg mange koselige turfolk. Det minte meg om å gå Birken, etter turen sier en gjerne aldri mer, og så etter et par dager så er det helt ok igjen.

Start date 02.07.2018 17:15
End date 04.07.2018 13:59

Takk for det

Written by Osten 04.07.2018 20:58

Den var i drøyeste laget for en eldre mann. Men så fint vær var det nå eller aldri. Start mandag 18.00 og retur i dag kl 14. To overnatting i telt. Turbeskrivelse kommer. Nå rekonvalesens på hytta med støle bein og to blå negler!

Gratulerer med en av de

Written by Stigun 04.07.2018 20:51

virkelug "hårete" kommunetoppene i kongeriket! Trolig høyt på "10 på topp" listen av de mest utilgjengelige K-toppene dette!