Uvdal-ferie: Buhovda ved Ål (04.07.2018)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point SV for Butjørne (1,102m)
Endpoint SV for Butjørne (1,102m)
Ascents Buhovda (1,150m) 04.07.2018 14:34
Visits of other PBEs Vegen Holto-Kuluset (876m) 04.07.2018 13:43
Buhovda p-lomme (1,102m) 04.07.2018 14:10

Frida og Grete ble sluppet av i klatreparken Høyt & Lavt nede ved Ål sentrum. Mens de boltret seg der i varmen, ville jeg benytte ventetiden med en bitteliten fjelltur og utforsking av nytt område. Og forhåpentligvis noe mindre trykkende temperaturer.

Fra Ål sentrum kjørte jeg oppover fylkesvei 246 til Kvinnegardslie. Ved gården Holto svingte jeg av og fortsatte på bomveien Holto-Kuluset. Jeg hadde et lass med mynter i lommeboka, og ble kvitt mye av dette i den automatiske bommen litt lengre oppe i lia. Man kan også betale med kort her.

Jeg fulgte veien til jeg var ved dens høyeste punkt, litt sørvest for Butjørne. Her satte jeg igjen bilen i en parkeringslomme like ved innkjøringen til en hytte noen meter lengre nord for meg. Med parkering på over 1100 moh ble det ikke mange høydemeter til toppen herfra. Sti var det hele veien også, så dette var ikke en topp jeg ble veldig svett av.

Parkeringslomme langs Hevjanåsvegen, ved veiens høyeste punkt sørvest for Butjørne.

Men utsikten er vidstrakt fra Buhovda (1150), og været var som vanlig enestående. Ble jeg litt svett på denne turen, var det været sin skyld i så fall.

Buhovda (1150) har to jevnhøye toppunkt. Jeg stakk bortom begge, men det er på det østre punktet stien går over og hvor det står et skilt. Det virket kanskje litt høyere her også, men dette er som vanlig vanskelig å bedømme ved øyesyn.

På Buhovdas vestre høydepunkt, som også er rundt 1150 moh. Det østre punktet med skiltet på toppen, ses noe lengre bak, litt til venstre for midten av bildet.
På Buhovdas vestre toppunkt. Utsikt sørover.
Utsikt mot nord/nordvest fra det vestre toppunktet på Buhovda. Langt bak til venstre er Reineskarvet (1791).
På Buhovda (1150), den østre kulen hvor stien går over. Det vestre toppunktet jeg var bortom først, ses noen meter lengre bak nokså midt i bildet. Helt bakerst er Hallingskarvet.

På tilbaketuren fulgte jeg samme rute. Først stien til en gruppe med hytter (som alle sto tomme) nede i et dalsøkk, og så noen meter på vei siste biten til bilen.