Snaukollen (04.07.2018)

Snaukollen Sørvest (654m) 04.07.2018 11:23
Snaukollen (661m) 04.07.2018 11:27
Utsikt mot Glitre, Sandungen og Dypingen

Dette var siste oppsamlingstur på vestsiden av Finnemarka. Rett ovenfor Knivedalen stod det igjen en kolle, Hovet, som jeg måtte besøke. Den kollen ligger såpass nær det stedet jeg kunne sette fra meg bilen, at den ikke i seg selv ville være nok for en fullverdig tur. Dermed bestemte jeg meg for å ta turen oppom Snaukollen i etterkant.

Jeg plasserte bilen ved grustaket i Horsrudveien, og gikk inn en annen vei til Skogsvannet. På vestsiden av vannet ligger Hovet, og jeg kunne følge et par forskjellige stier opp til toppen. Litt overraskende at det gikk sti dit i det hele tatt, for det var ikke all verden å se der. Mulig at det er et utsiktspunkt litt lenger ut på kollen. Jeg sjekket ikke det, men gikk ned til vannet igjen og fant en skogsbilvei som slynger seg opp åssiden mot Snaukollen. Det er en solid motbakke som ikke tar slutt før du står på toppen, og har steget 450 høydemeter fra Skogsvannet. Men det var sti hele veien, også det siste stykket hvor det på kartet ikke stod inntegnet noen sti.

Snaukollen er en stor kolle, og den har to utsiktspunkt med et par hundre meters mellomrom. Forøvrig er de to utsiktspunktene så hensiktsmessig innrettet at det sydvestre har utsikt vestover mot Modum og Holtefjell, mens det nordøstre har utsikt østover mot det meste av Finnemarka.

Jeg tok meg en lur i sola på det nordøstre utsiktspunktet, før jeg ruslet ned til bilen igjen. Fulgte omtrent samme vei ned som jeg hadde kommet opp.

Turen var på 13 kilometer og den brukte jeg 4 timer på.