Fantastisk tur til Nupsegga (30.06.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 30.06.2018

Frokosten ble inntatt på Haukeliseter i fantastisk vær. Vindstille og skyfritt vær ga varsel om en fin dag for topptur. Kjørte E134 ca. 3 km vestover til parkeringsplassen ved Ulevå. Gikk vegen innover på andre siden av riksveien. Innerst i vika etter et par hundre meter tok det av en sti mot høyre oppover lia. Gikk denne stien i fin slak motbakke oppover, til vi var på høyde med høyden 1266. Her forlot vi stien og tok av mot venstre og rundet rundt på nordsiden av høyden. Fulgte terrenget nordover på østsiden av Trollnup, vann 1305, vann 1345 og videre oppover langs elva opp til syd og østsiden av vann 1362. Dette vannet var delvis dekket av is. Lett og fint terreng å gå i opp hit. Her oppe gikk vi over de første større snøflekkene. Fra nordenden av dette vannet og videre på turen ble det en del blokkstein. Men det var greit å gå. Gikk langs elva videre nordover til vann 1442. Dette vannet var nesten helt dekket av is. Herfra så vi mot platået som Nupsegga er på og det var ei snørenne som pekte seg ut som et aktuelt sted å ta seg opp på topp-platået. Når vi kom opp stigningen nord for vann 1442, så vi innover Nupsfonn og ned på bresjøen 1467. Her var det bare et lite råk og det var mye røde alger på snøen rundt råket. Flott. Skrådde nå mot høyre oppover lia. Det var noen varder oppover her som vi forsøkte å følge. Kom opp til en liten pytt syd for vann 1551. Herfra ble det lett klyving oppover på høyresiden av snørenna vi hadde sett oss ut. Da vi kom opp på topp -platået så vi varden på Nupsegga for første gang noen hundre meter lenger fremme. Gikk over to småtopper før vi nådde bort til toppvarden. Her oppe var det et fantastisk rundskue. I syd så vi Rogalands høyeste fjell Vassdalsegga, som er et fremtidig turmål. I øst skimtet vi Gaustatoppen. I nord så vi Hallingskarvet, Hardangerjøkulen, Hårteigen og Sandfloegga. I vest var Folgefonna. I tillegg så vi store deler av Hardangervidda og fjellene, breen, og vannene i nærområdet. Rangerer utsikten herfra som noe av det finere jeg har opplevd. Det ble en lang pause på toppen i det fine været, vindstille og veldig varmt. Når vi skulle ned igjen, gikk vi først litt mot vest og rundet ned på østkanten av Nupsfonn. Gikk i kanten av breen ned mot bresjøen 1467, før vi kom tilbake til traseen vi gikk opp. Fulgte samme rute tilbake til bilene nede ved Ulevå ved Ståvatn. Nina, Per Martin, Inger, Arvid og Jens var med på denne fantastiske fjellturen, som ble 18,8 km lang. Det var i grunn langt nok i det varme været. Godt det var mange elver og vann langs ruten med iskaldt friskt vann.

Ikke noe å klage på utsikten fra frokostsalen på Haukeliseter
Trollnup til venstre og Store Nup
Gikk opp dalen til høyre langs elva opp til vann 1362
Fortsatt mye is på vann 1362. Kom opp dalen midt i bildet
Røde alger i bresjø 1467. Nupsfonn strekker seg herfra vestover og nordover
Endelig ser vi varden på Nupsegga. Hardangerjøkulen sees bak til høyre. Hele Hardangervidda er i mellom
Flott varde på Nupsegga. Vannet 1551 rett under stupet fra toppen
Sandfloegga og toppen av Hårteigen, begge to fremtidige turmål.
Ny bresjø under etablering på Nupsfonn