Uvdal-ferie: Kistenuten (03.07.2018)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Flåtåsetre (948m)
Endpoint Flåtåsetre (948m)
Ascents Kistenuten (1,288m) 03.07.2018 14:48
Kistenuten Sørøst (1,283m) 03.07.2018 15:04
Visits of other PBEs Flåtåsetre parkering (948m) 03.07.2018 13:30

Hele denne uken skulle vi være på en hytte som ligger en drøy kilometer sør/sørøst for Vasstulan Høyfjellsseter i Nore og Uvdal kommune. Her har jobben til kona 4 hytter som kan leies av de ansatte. I 2014 og 2016 hadde vi også en av disse hyttene en uke, og begge årene med stor suksess og mange gode minner rikere.

Sommeren 2018 fornektet seg ikke denne uken heller. Det var meldt tropevarme og sol fra nærmest skyfri himmel alle dagene.

Første hele dagen (tirsdagen) dro vi alle ut på tur. Kona og barna ville ikke kjøre for langt, så da valgte jeg ut Kistenuten (1288), som kun var 8 km vest for oss i luftlinje. Vi rullet ned i Jønndalen, og kjørte vestover i dalen til vi var ved Flåtåsetre. Her parkerte vi ved et gammelt uthus som ligger inntil veien. Den mindre grusveien nordover til Nysetre og Grønebakk har en låsbar bom. Bommen sto oppe nå, men vi tok ikke sjansen på å bli låst inne. Uansett går ikke denne hytteveien lengre opp enn til Grønebakk. Den lille strekningen skulle vi jammen orke å gå.

Det var varmt, og varmen sto opp fra grusen i starten på turen. Bedre ble det oppe ved Grønebakk, ved den øverste hytta, hvor vi gikk over på sti. Varmt her også, men ikke den varmestrålingen fra bakken lenger.

Etter noen meter trodde vi at stien forsvant, men det virket som den var lagt om ved en liten bekk. Eller så var det vi som bommet... Stien ble snart bedre igjen, og videre oppover mot snaufjellet var den god å følge.

Trivelig og fin sti opp gjennom skogen ovenfor Grønebakk.

Vi vandret på stien i rolige og fine omgivelser til vi nærmet oss to små tjern like før Kistenuten. Her fortsatte stien egentlig videre mot nordvest, men det var et lite tråkk oppover mot de to tjerna også. Nå så vi for første gang selve toppen på Kistenuten (1288).

Toppen av Kistenuten (1288) til venstre.

Siste bakken opp til Kistenuten (1288) dukket det opp en annen liten sti. Selv om terrenget her oppe uansett er lettgått og fint, ble det til at vi fulgte stien til topps.

Frida og Julie på stien mot toppen av Kistenuten (1288). Toppunktet er den store steinen midt i bildet.

Etter noen minutters pause på toppen i det fantastiske sommerværet, ruslet Julie og Frida ned til de to små tjerna for å vasse litt. Grete og jeg gikk først oppom Kistenuten Sørøst (1283), før vi også kom ned til tjerna. Her tok vi en lengre pause til en innpåsliten klegg kom og ødela idyllen, og vassingen tok en brå slutt.

På toppen av Kistenuten Sørøst (1283). Litt lengre bak er selve Kistenuten (1288) til venstre, foran Hallingskarvet, som ses helt bakerst med en del snøfonner igjen.
På Kistenuten Sørøst (1283). Til høyre ses selve Kistenuten (1288). Frida og Julie vasser i tjernet nærmest nedenfor.

På returen gikk vi samme sti og vei som vi hadde gått opp.

Vandring nedover mot Jønndalen.
Parkeringen ved Flåtåsetre i Jønndalen.