Lundvassfjellet (Høyde 675 og 676)) (01.07.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Storgrønningen (Nord) (176m)
Ascents Lundvassfjella (676m) 01.07.2018
Lundvassfjellet (675m) 01.07.2018

Jeg kjørte inn til Høylandet for å bestige trekommunerstoppen Lundvassfjellet, tilhørende Fosnes, Høylandet og Overhalla kommuner. Min siste Overhallatopp. Men det er litt tvil om denne toppen. 1,2 km NV for denne toppen på 675 moh. ligger det et høydepunkt på 676 moh. Dette er avmerket på de nye landkartene og på rasterkartene. Hvis denne høyden stemmer blir punkt 676 ny pf100 topp og trekommunerstoppen Lundvassfjellet blir degradert til en ca pf55 topp.
Kan noen sjekke ut dette?

Jeg parkerte på enden av en hyttevei ved Storgrønningen. Jeg fulgte en sti rundt nordenden av Storgrønningen. Det var heldigvis bru over den dype elva Eidsåa. Jeg passerte Fuglvatnet og gikk ned i det vakre Nordvindsholet. (Vindstille og over tjue grader i dag) Gikk bratt opp til Grønningsfjella og videre litt opp og ned til Lundvassfjellet (675). Varden er bygd ved ei rustet jernstang (Kommunegrense) og toppen ligger ca 25 meter fra varden. (tydelig rund topp) Jeg fortsatte videre til høydepunkt 676 som blir den høyeste toppen hvis høyden stemmer. Jeg fortsatte ca 300 meter til en tydelig varde med trigpunkt med høyde 674 moh. Hele fjellområdet er preget av gråfjell med mange små tjern. Meget vakker natur her inne. På returen prøvde jeg å holde høyden og unngikk å gå ned i Norvindsholet. På returen ble fluer og klegg plagsom.

Bru over Eidsåa i nordenden av Storgrønningen
Ei lita tjønn ved Fuglvasshøgda
Fuglvatnet
Fra Nordvindsholet mot Grønningfjella
Like før Lundvassfjellet
Hvis pulsen ikke øker et par hakk hvis du hører navnet Samantha Fox må du spise denne.
En frosk under vann
Spennende vann like ved Lundvassfjellet
Varden under toppen av Lundvassfjellet. Toppen 25 meter bak
Kun to steiner på høyde 676
Varden på trigpunktet (høyde 674)
På returem måtte jeg opp her sør for Storfjellet