Søre Nål - Nørdre Knutsholstinden - Store Knutsholstind (30.06.2018)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Nestnørdre Knutsholstinden (2,185m) 30.06.2018
Dette var en flere fluer i en smekk - dag: Det skulle klatres på Søre Nål, Nørdre Knutsholstind, en av det skrumpende knippet av primære 2000-metere jeg ikke har vært på, skulle bli besteget, og ryggen fra denne til Store Knutsholstind skulle gås.
En fantastisk dag, med litt avdempa sommertemperatur på grunn av et lite trekk fra nord. Oppbrudd fra Gjendebu 09:15, over Svartdalsåe og opp til ei rampe som leder godt inn på innsteget til den største av nålene. Her måtte gamle ledetakter bli gjenoppfriska, og etter noen riss med litt fiklete kileplasseringer var det egentlig over. Fra skaret mot et knapt noterbart nordlig punkt gikk det opp på gode tak til spektakulær posisjon og standplass på sjølve nåla.
Junior fulgte greit, tok standplassbilde, og så kunne vi styrke rappellfestet og gli ned på snøen i øst.
Kongelig stol - standplass på Søre Nål.
Så oppover i råtten blokkmark, litt over snø, og så mer sympatisk underlag på eggen opp til Nørdre - dagens nye sjølstendige topp.
@amfer på Nørdre

Videre opp mot Store var ukjent land, til tross for at jeg hadde to turer på toppen tidlig på 80-tallet. Grunnregelen om at egg er bedre enn flanke stemmer godt her. Ned fra den usjølstendige mellomtoppen valgte vi en rappell. Så var det til topps med mottoet "det du ikke ser fra Knutsholstind, trenger du ikke å se". Appen Peaklens for utsiktsbestemmelse blei testa, uten å bli geniforklart. Bom på nedstigninga er nesten å forvente på Knutsholstind, og denne ettermiddagen var ikke noe unntak. Bonus var retur til gratis overnatting i anledning DNT 150-årsjubileum.