Storen og den store turen (30.06.2018)

Written by linntherese GSM

Store Skagastølstinden (2,405m) 30.06.2018
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 30.06.2018
Meg på Storen. Jippi!

Endelig skulle jeg på Storen. Jeg har hatt lyst på Storen kjempelenge, men har ikke fått lov før nå. Jeg grugledet meg for jeg hadde hørt så mye om den toppen.
Sammen med meg og pappa skulle Gråbein (Tinderangler) være med. I tillegg skulle Audun og en som heter Petter være med, men sånn gikk det ikke.

Vi kjørte til et sted som heter Turtagrø med en stopp i Årdal på veien for å kjøpe litt av hvert å spise på. Vi kom nesten samtidig med Gråbein, eller Helge som han egentlig heter, til parkeringen, men siden han måtte prate masse med kjærsten sin på telefonen, blei vi mye fortere ferdig og gikk i forveien. Han Helge skulle egentlig på sånn Eminem (eller M&M som jeg kaller det) konsert med kjærsten dagen etterpå, men han ville heller på tur med oss, så det var klart han måtte snakke litt ekstra lenge i telefonen.

Etter litt slitsom tur kom vi til teltplassen. Det var ingen folk der. Bare et telt. Sikkert Audun sitt tenkte vi. Vi laget mat og jeg gikk og la meg, men ingen Audun kom. Klokka litt før fire vekket pappa meg neste morgen og fortalte at Audun hadde vært på alt for lang tur dagen før og var alt for sliten. Så det blei bare han, Gråbein og meg.

Til denne Storen

Titter opp

Vi begynte å gå litt før klokka fem og sola skinte allerede på toppene. Snart kom vi til en isbre som var fin å gå på og etter en lang stund kom vi til en Steinhytte på Bandet. Den så veldig fin ut. Vi kikket inni og jeg fikk lyst til å sove her en gang.
Etter en liten spisepause på Bandet gikk vi oppover. Vi kom til sånn bratt snø og da måtte pappa ta på stegjern. Siden jeg ikke hadde, måtte han holde meg fast i et tau.
Etter snøbakkene var det masse sva og løs stein og sånn. Pappa sa vi kom litt feil, men så fant han visst veien igjen. Vi gikk over noe som het svaene. Det var ikke noe vanskelig og så kom det mer løs stein før pappa sa at nå begynte klatringen. Pappa gikk først og så kom jeg og Helge noen meter etterpå. Det var bittelitt vanskelig noen få steder, men da fikk jeg hjelp av Helge og så gikk det ganske fort egentlig. Vi var på toppen før klokka halv ni og ingen andre var på toppen. Det var solskinn og vi tok en lang frokostpause.

På vei opp Andrewrenna

Til den neste toppen

På Sentraltind

Etter frokosten gikk vi videre. Det var litt berg og dalbane først, før det gikk bratt nedover mot noe de voksne kalte for Mons skar. På slutten ble det veldig bratt så vi tok på tau for sikkerhetsskyld, og tauet hadde vi på hele veien til neste toppen. Mest fordi det var kjedelig å ta det av og på. Vi klyvde litt og vipps var vi på den neste som het Sentraltind. Helge sa det var fordi den var midt mellom fire fjellrygger.

Fra Sentraltind mot Storen

Den kjempelange avstikkeren

Jeg og Helge på første topp på avstikkeren. Ikke så slitne ennå.

Klokka var nesten halv tolv da vi gikk fra den toppen etter en lang lang deilig pause der. Pappa håpet at den neste biten ut til Maredalstopper skulle ta fire til fem timer. Gjett om han bomma da!!!
Vi gikk veldig forsiktig nedover med sånn tau og en sånn kamkile inne i fjellet innimellom og så kom vi til et sted hvor vi måtte gå tilbake igjen eller rappellere. Så vi gjorde en rappell.
Etterpå var det masse klyving hele tiden nesten til vi kom på den første toppen. Så blei det også litt bratt snø. Pappa klaget på at han bare hadde joggesko, men han gadd ikke ta på stegjern så da kunne han ha det så godt. Vi tok en snarvei til den neste toppen og gikk gjennom en istunnell under en kjempestor stein før vi var oppe. Der oppe var det heldigvis to topper som hang litt sammen, så de gikk fort.
Men klokka gikk veldig fort. Etter de to toppene ville pappa gå ned et bratt sva. Vi gikk litt først bortover svaet med sikring før han dyttet så mange kamkiler han fikk plass til inn i en sprekk, og så forsvant han. Tauet var bare akkurat langt nok, eller egentlig litt for kort, men det fikk holde. Vi fulgte etter. Og så var det mer brattbratt snø, noen steder litt hard og mer klyving og alt det der før vi kunne gå på de to siste toppene her oppe.
Langt nede på en bre som heter Slingsbybreen. Det var Sondre og noen andre som guidet folk opp på Sentraltinden. Det så litt morsomt ut med ni prikker.

på toppen av svaet.

Det gikk litt fortere tilbake, men ikke veldig fort. Og de voksne blei supertørste i sola, men da de fant rennende vann, prøvde de å drikke opp hele bekken, og det så nesten ut som om de klarte det.

Den lange hjemturen

På vei ned fra Sentraltind.
Kveld på sentraltind.

Vi hadde brukt nesten åtte og en halv time på avstikkeren. Pappa da! Nå begynte vi alle å bli litt trøtte og slitne, men det gikk ganske fint til Vesle Storen som jeg kaller Vetle Skagastølstinden. Så blei det mye mer klyving og noen rappeller. Til slutt blei jeg nesten god på rappeller, men det tok lang tid likevel. Pappa og Helge var nok litt trøtte de også og måtte klø seg litt i hodet og bruke litt lang tid når de laget rappeller på slutten, mens sola gikk ned. Litt før midt på natte var vi ferdig med rappellene og klokka kvart over midnatt var vi på den siste toppen. Så ventet bare en kjempelang nedoverbakke. Helge ville komme seg nedover, mens jeg og pappa tok en liten pause med en Red Bull og litt godteri.
Så var det lang nedoverbakke. Jeg pratet masse om Sommarland i Bø og andre ting i sommer og egentlig gikk det ganske greit, selv om jeg noen ganger bare ville legge meg ned og sove. Jeg ønsket egentlig at teltet kunne komme opp til oss.

Når vi var nede laget pappa nudler til meg og så sovnet jeg som en stein klokka halv tre.

Jeg og pappa på Vesle Storen.
Siste rappell.

Somlemorgen

Vi stod opp klokka åtte når sola kom på teltet og brukte to og en halv time på å lage frokost og pakke sammen før vi gikk ned til bilen. Skikkelig lang og slitsom tur, men Storen var morsom.

Somlemorgen.

Alle de andre bildene

Noen bilder fra Helge

Herlig!

Written by 500fjell 13.07.2018 11:02

Gratulerer med en skikkelig stortur, Linn Therese (og til de tøffe voksne også)! :) Vi så sporene deres i flanken ved Nørdre Maradalstinden, tenkte mitt at det kunne være dere, og det var det. Synd vi ikke traff hverandre. Dette kan du virkelig være stolt av! :)

Sv: Herlig!

Written by linntherese 20.07.2018 10:06

Vi så dere, og visste at det var dere på breen.

Gratulerer!

Written by MarianneB 08.07.2018 16:02

Jeg er veldig imponert! Du er råflink! :-D

Sv: Gratulerer!

Written by linntherese 20.07.2018 10:06

Tusen takk!:)

Nå MÅ jeg

Written by teme 03.07.2018 19:03

skrive noen ord til deg igjen!Ja du skjønner sikkert hvorfor?!Jeg hadde egentlig regnet med å se bilde av deg på toppen av Store Skagastølstind i løpet av 2018!Slik ble det,og bildet er storslagent!Men turen omfattet ikke bare storen,men også deler av Maradalsryggen og hele Skagastølsryggen!!Det er ikke vanlige søndagsturer du/dere er på.Jeg kunne ha skrevet mye om denne turen som du har ventet på så lenge.Men jeg nøyer meg med å gratulere deg og ditt turfølge med denne prestasjonen,jeg er veldig imponert!Så skriver du så interessante turrapporter,det er nesten som å være med deg på ordentlig!Jeg har ikke glemt de fine bildene som også følger med.Supert!Jeg må nesten spørre,hva blir neste turmål nå?Det vet du kanskje ikke enda.Uansett,god tur og lykke til!Ha en fortsatt fin tursommer!! Hilsen Terje

Sv: Nå MÅ jeg

Written by linntherese 20.07.2018 10:08

God Sommer, neste blir Hellstugutindane. Nå har jeg hatt fjellferie (Fri fra fjellet) så det blir bra:)

Gratulerer Linn Therese!

Written by Eikås 03.07.2018 12:25

For ein tur, for nokre fantastiske bilder og kjekt å lese :) Er mektig imponert over det du greier og ikkje minst den fine turgleda di :) Ha ein super kjekk sommer vidare :)

Sv: Gratulerer Linn Therese!

Written by linntherese 20.07.2018 10:08

Tusen takk. God sommer til deg og:)

Stående applaus!

Written by Olepetter 03.07.2018 11:22

Gratulerer med dette eventyret i boks! Du er ustoppelig.

Sv: Stående applaus!

Written by linntherese 20.07.2018 10:09

Tusen takk!:)

Imponerende langt utover norm.

Written by Gråbein 03.07.2018 10:45

Du slutter ikke å imponere Linn Therese. Artigst er det å les tur beskrivelsene dine. Flott blikk på ting og tang :0)

Tusen takk for fantastisk tur. Tror det var jeg og Pappsen som var mest slitne også denne gangen. Hørte skravla de gikk konstant ned ura fra Nordre sånn i ett-tiden. Var blitt mer fåmælt da jeg gitt.

Sv: Imponerende langt utover n

Written by linntherese 20.07.2018 10:10

Det var veldig hyggelig at du var med, og jeg håper det blir en annen tur snart.

Du Store min.

Written by BjørnF 03.07.2018 09:24

Gratulerer med godt gjennomført Stortur. Du er bare helt utrolig! En nytelse å se alle de fine bildene.

Sv: Du Store min.

Written by linntherese 20.07.2018 10:10

Tusen takk:)

Gratulerer!

Written by JoNy 03.07.2018 01:47

Ser ut som en virkelig flott tur Linn Therese! Nå har du jo tatt de vanskeligste toppene så nå begynner alle 2000 meter toppene å nærme seg.

Sv: Gratulerer!

Written by linntherese 20.07.2018 10:11

Det begynner å nærme seg, men det er fortsatt flere vanskelige igjen.:)

Kjempetur!

Written by Nils 03.07.2018 00:06

Gratulerer med å ha gjennomført den store turen, Linn Therese! Nå har du noen av de aller, aller mest krevende 2000-toppene i lomma. Det må føles veldig godt å ha gjort den turen i så strålende vær, og at du er ferdig med disse stortoppene. Jammen fint det er så mye bra vær for tiden. Vel gjennomført! :-)

Sv: Kjempetur!

Written by linntherese 20.07.2018 10:12

Det var en veldig fin tur. Og snart blir det kanskje Storen igjen. Og kanskje Stockholm?? :)