Styggmann (01.07.2018)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Der veien slutta. (542m)
Endpoint I enden av stien ved bilen (583m)
Ascents Styggmann (872m) 01.07.2018 15:25
Visits of other PBEs Styggemannshytta (871m) 01.07.2018 15:25
Langlidalen parkeringsplass, innerst (520m) 01.07.2018 17:56

Styggmann

Siden fiskehelga på hytte i Luksefjell ble noe forkortet grunnet slekstreff for både knotten og kleggen, så ble søndagen benyttet til en topptur istedet. Jeg er nok mer skapt for toppturer enn for villmark med flyvende og krypende dyr, ved nærmere ettertanke!

Styggmann har stått på ønskelista mi i 2 år, siden jeg så den på avstand fra Skåråfjell og begynte å lese litt om den. Dessverre har det lissom aldri passet å gå den, men idag var altså dagen! Jeg grugleda meg litt for jeg hadde hørt mye om hvor tøff og bratt denne turen var. Rune Taxitheo (Rune Theodorsen), kjørte og vi kjørte lenger enn langt til Siljan og videre innover til Grorud og videre forbi Grorud til Langlidalen. Her snakker vi mye ødemark og skog altså!

Turen starta i et behagelig terreng som var tørt og fint å gå i siden det er alvorlig tørt i skog og mark her nede nå. Slakt stigende terreng til vi kom til Sørmyrseter. Herfra gikk stien adskillig brattere opp til Jotefjell. Fikk vel aldri helt med oss toppen der, men vi måtte nå over der for å komme videre.

Styggmann sett fra Jotefjell.

Etter Jotefjell gikk det nedover. Det er aldri kult på topptur syns jeg... Desto lenger nedover det går, desto mer må man jo gå oppover. Vel nede, så var det bare å ta fatt på veien mot toppen. Gikk mye greiere enn forventet, da jeg hadde hørt at det skulle gå bratt oppover. Et punkt var ekkelt, men fikk drahjelp av ei dame vi møtte, og dyttehjelp av Rune samtidig, så kom over dette punktet. Det var helt sinnsykt flott utsikt når vi kom oss opp til toppen!!! Virkelig verdt turen :) Finere enn jeg hadde trodd faktisk :)

Styggmannhytta og varden.
Utsikt fra toppen.
Utsikt mot Gaustatoppen <3
Liten pause på toppen <3
Rune på toppen :)

Etter litt å tygge på og litt vann, så var det bare å sette kursen nedover igjen. Hadde grua meg litt til oppoverbakken som jeg visste kom i bunnen, men den gikk bedre enn forventa. Vært litt sløv med turer de siste par ukene, men formen hang greit med, og kneet. Godt å kjenne :) Det var en knalltur i strålende vær. Litt vel varmt til tider, men skal igrunn ikke klage på sommer'n så langt altså! Bare å krysse fingre for at været holder og vi får flere sånne helger med utedager, turdager, fiskedager osv. Ville ikke bytta denne helga mot noe <3