Tverrådalskyrkja - fra nord til sør. (30.06.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Visits of other PBEs Liabu (750m) 30.06.2018 07:56
Sota Sæter p-plass (743m) 30.06.2018 07:57
Sota bro/klopp (780m) 30.06.2018 08:05

- Flott travers i Breheimen.

Med følgende værvarsel for neste dag: "Skiftende bris, pent vær", ankom vi Liabu fredags kveld. Liabu er Skjåk allmennings hytte og kan leies via nettsida www.inatur.no. Glimrende hytte med fire køyer, vedovn og innlagt strøm.

Våkna til skyfri himmel og rim på bilens frontrute dagen etter. Etter frokost kjørte vi et par kilometer inntil Sota sæter, og var klar for start i 8-tida. Jamn stigning på god sti opp lia.

Over skoggrensa fikk vi fint tilbakeblikk mot Sota sæter og Liavatnet.

På veg inn i Tverrådalen kommer Tverrådalskyrkja igjen til syne. Vi fulgte de lange snøfeltene opp mot den massive nordtoppen.

Idyll i Tverrådalen. På andre sida av vatnet sto det et telt. Vi fortsatte på DNT-ruta mot breen til vi hadde kryssa elva, og dreide så vestover mot nordryggen på nordtoppen.

Vi har nådd snøfeltene ved Tverrådalskyrkjas fot. Tok på stegjern her, snøen var etterhvert ganske hard etter nattas frost.

Vi vant fort høyde og utsikt på snøen. Et godt alternativ til massiv ur. Jostedalsbreen m/ Lodalskåpa skimtes i bakgrunnen til venstre.

Snart oppe på Nordre Tverrådalskyrkja. "Josten" i bakgrunnen.

På nordtoppen dukka hovedtoppen opp. Tok ei matpause her. Vindstille og god temperatur i sola.

Styggedals- og Skagastølstindane gjennom telelinse.

Flat og fin rygg videre mot hovedtoppen. Etterhvert reiser ryggen seg.

Sikra et par korte taulengder på slutten.

Etter litt fin klyving/klatring har vi nådd hovedtoppen. Helt vindstille og fenomenal utsikt, her sørover. Tre andre på toppen samtidig, som hadde kommet opp normalvegen.

Hurrungane

Utsikten var fin nordover også.

Vi fortsatte i greit terreng sørover de andre toppene og videre til Steinkollen. På vegen spotta vi returmulighetene ned breen fra sistnevnte.

På Tverrådalskyrkjas sørtopp.

Tverrådalskyrkjas hovedtopp sett fra sørtoppen.

Fant ei fin rute ned breen fra Steinkollen. 500 høgdemeter på snø er besparende.
Normalvegen fra Tverrådalskyrkja så ikke fristende ut for å si det sånn.

Ved brefronten. Nå venta en lang retur på grus og stein, seinere på sti gjennom lyng og skog.