Odda: Hellersnuten (30.06.2018)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Botnen (382m)
Endpoint Samme (382m)
Ascents Hellersnuten (1,492m) 30.06.2018 12:57

Stier: Gammel anleggsvei opp til ca 700 m. Sti videre opp til Suldalsskaret. Siste delen merket med varder. God sti fra Rindastølen og ned til Botnen. Ellers var det enkelte tråkk jeg kunne følge.

Fra ca 600 m. Anleggsveien er mer en steinrøys her.

Litt forbi Helleren på ca 830 m. Utsikt oppover mot Suldalsskaret. Toppen i bakgrunnen er Svartenuten.

1360 m. Utsikt nedover en renne som fører opp på topplatået. Opp hit var det greit å gå. Det går et tråkk oppover rennen. Videre var det et lite parti med klyving før jeg var oppe. På toppen av rennen var det satt opp varder som skulle lede en til rennen fra oversiden. Dette er nok beste vei opp fra sydsiden.

Toppen i sikte. Her ble det endel trasking på snø.

På toppen. Utsikt mot Røldalsvatnet. Jeg målte høyden med GPS på toppen og på flere mulige sadelpunkt NØ for toppen. Målte PF til 103 m på bar mark og til 102 på en snøfonn. Setter PF til 103 i PB, den er muligens større.

På vei ned i Skjemmedalen. Er nå på ca 1300 m og fant ut at det var mulig å kome ned her.

Det var det. Kom ned midt i bildet. Kunne holdt mer mot øst og fått en mindre bratt nedkomst. Vanskelig å avgjøre dette fra oversiden.