Oddevassheia og Venehei om Knabenrøysa (25.06.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Oddevassheia (966m) 25.06.2018
Venehei (992m) 25.06.2018
Norges største ørken i Knaben
Etter vi hadde vært på Tomlongsheia, kjørte vi tilbake til Tonstad og østover igjen på Rv 42 og så inn til Knaben og parkerte på parkeringen ved Knaben kapell. Knaben er et spesielt sted. Her er Norges største ørken. Det var et gruvesamfunn med 700 innbyggere i sine glansdager, nå er det 0, men her er både kapell og butikk.
Her sov vi til dagen etter og var klart til å gå kl. 08.30. Hadde lagt inn sporet til Sola og lest hennes beskrivelse, men fant ikke den merka stien ved toppen av den bratte grusveien. Leita og leita og gikk ned igjen til skiltet ved butikken, for så å gå opp igjen. Stien starter på venstre siden av det siste huset rett frem ved enden av veien, men den er ikke merket her. Merkingen starter litt opp i lien. Da er det god merking oppover og innover.
Kom til elven der Ole Petter hadde funnet den ødelagte broen. Den er fortsatt ødelagt, men det var lett å ta seg over på steiner litt lengre nede i dette fine, tørre været. Like etterpå kommer en til et kryss der det bla står "Knaben 1 over Roma" og "Knabenrøysa". Fortsatte mot Knabenrøysa. MEN etter vi kom ned igjen fra turen sa noen lokalkjente at den fineste og beste stien/veien er å følge mot Knaben 1 gruvene litt lengre ned i Knaben sentrum. Da slipper du også å vade elven der vi gjorde.
Vi fortsatte mot Knabenrøysa til ca der Sola hadde tatt rett opp til ODDEVASSHEIA og gikk da gikk vi bare rett opp dit i eget spor. Lett å gå.
Oddevassheia
Pause med mat der før vi gikk rett ned med gps-retning KNABENRØYSA. Bilde her og skrev oss i boken i varden, før vi fulgte så den fine stien i retning Ljosland.
Knabenrøysa
Den gikk forbi det ene vannet finere enn det andre og vi kosa oss. Tok av til venstre ca der Sola tok av og villgikk uten å følge Sola til toppen av VENHEI.
nydelig her
Da vi kom opp til varden satt det en ravn der og spiste på et lemmen.
Toppen av veneheia
Utsikt fra turen opp mot Venehei
Ned igjen fulgte vi ca Sola, men det var nok tørrere da vi gikk, så vi kunne bare gå hvor som helst i dette flotte terrenget. Vi gikk litt lengre ned mot elven enn Sola. Findalen er virkelig fin.
Turen var egentlig litt for lang for oss for tiden, så vi ble enige om å ta en kjøre/hviledag dagen etter. Sov en natt til her på Knaben, da vi ikke orket å kjøre videre til Ljosland denne dagen.
Mye ryper, ravn og noen få lemen i fjellet her.
Disse imponerer meg. Soldogg er det mye av her.