Skaftefjellet og Veten på Huftarøy (11.12.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vik på Huftarøy (10m)
Endpoint Vik på Huftarøy (10m)
Ascents Skaftefjellet (232m) 11.12.2011
Veten på Huftarøy (212m) 11.12.2011

DESEMBERTUR PÅ HUFTARØY

Våt og sur søndag på Vestlandet med regn og til dels kraftig vind som så mange ganger tidligere i høst. Astrid og jeg tok fergen Krokeide - Hufthammar til Austevoll, og kjørte til Vik på sørenden av Huftarøy.
VETEN
Skilt til Veten i vegkanten. Fulgte traktorveg oppover i N-NV retning til ca. 100 moh. Derfra tydelig og godt merket, men meget bløt og gjørmete sti opp til Veten. Gammelt trigmerke på toppen. Telemast litt NØ for toppen. Sikkert nydelig utsikt over øyriket rundt til vanlig, men i dag var det regn og grått slik at utsikten ble meget begrenset. Vi kunne likevel fint se sørover mot Selbjørn lenger mot sør. GPS 0290641 6659850.

SKAFTEFJELLET
Vi fulgte samme sti noen hundre meter tilbake, og tok så av mot venstre (østover) langs en ny sti som var merket met hvite bånd. Fulgte denne stien ca. 400 m, men da stien da begynte å gå i feil retning i forhold til vårt neste mål Skaftefjellet valgte vi å forlate stien for å gå mer direkte mot toppen som bare var en knapp km fra oss. Det skulle vi ikke ha gjort. Vi kronglet oss fremover mot toppen gjennom einerkratt, opp og ned og rundt små koller i tett og uveisom skog og over bløte myrområder til vi omsider var fremme ved målet kl 1430 etter å ha brukt ca 1.5 t fra Veten! Absolutt ikke noe sjakktrekk å gå rett mot målet under slike forhold! På toppen av Skaftefjellet er der en liten steinvarde på GPS 0291760 6660176. Her fant vi igjen de hvite båndene vi hadde forlatt lenger nede. Nå fulgte vi disse langs tydelig sti tilbake til utgangspunktet. Den merkete stien snor og krongler seg frem ganske lange omveier i forhold til den ruten vi valgte, men var likevel udelt mye lettere å gå. Da vi omsider kom tilbake på den stien vi hadde forlatt så vi at det faktisk var et stidele på GPS 0291198 6659801 180 moh. Stien som via lange sløyfer/omveier fører opp til Skaftefjellet går her av mot venstre (vestover) mens en annen sti til ukjent sted fortsetter rett frem og litt mot høyre. Vi var tilbake ved bilen ca. kl 1530 kliss våte men fornøyde med at dagens turmål var nådd. Deretter kjørte vi til Bekkjarvik og nøt en herlig og velfortjent julemiddag gjestgiveriet sammen med gode venner.