Vardhovdtinden, kremtoppjakta-18 (29.06.2018)

Steindestølen p-lomme (860m) 29.06.2018 11:50
Sti fra Steindestølen til N Geitskinn (860m) 29.06.2018 11:50
Vardhovdtinden østryggen - steinhaug (1,230m) 29.06.2018 11:50

Kjørte den meget bratte og svingete Rødalsvegen for første gang opp til Steindestølen. To grinder må åpnes/lukkes innen man når p-lomma omtrent 200 m før stølen. Det var stekvarmt, og insektene samlet seg nysgjerrige rundt meg så fort jeg kom ut av bilen. Lett hodepine hele tiden skulle prege denne turen; sikkert varmen som gjorde det.

Bomma litt på starten på stien, da brosjyren for kremtoppene nevnte noe om en rødmalt stølsbygning. Men bak en nymalt GRÅ bygning fant jeg den. Stien ble raskt noe tilgrodd, så jeg skiftet klokelig til langbukse, noe som gjorde det enda varmere i brattbakkene her.

Fikk snart et fint tilbakeblikk og oversikt over Steindestølen.
Fikk også glimt av jotner med snø, og en sval avkjølende bris som gjorde at humøret steg. Dette er nok Falketind m.fl topper.

Nådde etter hvert en markert steinhaug med noen oppreiste steiner:

Var noe usikker på ruta videre, men det så lett ut opp til Langefønnegge herfra, og så fant jeg et sauetråkk som ledet direkte omtrent helt opp til denne.

Skadet reinsdyr
Videre noe ned og over en snøflekk, der et enslig hvitt reinsdyr dukket opp. Merkelig - helt alene? Men så skjønte jeg hvorfor: Den gikk bare på tre bein, da det siste sto bøyd i en unaturlig vinkel. Dyret så noe avmagret ut, og hadde neppe lenge igjen.

Kort igjen til Vardhovdtinden. En gammel kjenning skimtet jeg bak til høyre; Suletinden.

Etter noen motbakker dukket toppen opp, der en mann og en dame akkurat forlot kassa.

Mot Sulefjellet og -tinden.

Videopanorama fra toppen:

Mot Skutshorn (t.v) og Bergsfjellet (noe t.h)
Må slenge med dette bildet også, selv om det er på videoklippet, og selv om det er noe uskarp her. Herlig utsikt!

Tok en litt annen variant ned igjen, hvor en forfriskende foss rant fra Nedre Geitskinn:

Ellers ble returen preget av fluer...

Rutevalget mitt opp var slett ikke dumt, men neste gang prøver jeg heller den noe lengre stien fra Soleistølen i Skakadalen; kanskje ikke så gjengrodd?