Nordlandsnupen - Værøy, 269/404 (29.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Nordlandsnupen (450m) 29.06.2018
Visits of other PBEs Breivika parkering (11m) 29.06.2018

Fra fergekaia kjørte vi gjennom sentrum og fulgte skilt mot Nordland. Stoppet i Breivika der det er stitstart mot Nordlandsnupen og parkerte ved siden av ett grått bygg der det var plass til noen biler Breivika parkering. På huset er det hengt opp infoplakat om turen til Nordlandsnupen og rett bak huset er det skilt mot Nordlandsnupen 1,8 km. Godt synlig sti å følge opp til kalvskaret hvor det er et godt skiltet stikryss og man følger sti til høyre oppover ryggen for å komme til Nordlandsnupen. Været var bra, skyet men god sikt, men da jeg kom opp til Kalvskaret så jeg at det var dårlig vær på vei inn mot Værøy, og tåka la seg over toppen før vi kom helt opp. Surt og kaldt ble det også. 0,25 m fra toppen står det igjen skilt mot Nordlandsnupen, og nå lå tåka tykk så vi så ikke toppen fra skiltet, bare ante en mørk kontur. Stien går her ned i ett skar hvor det er hengt opp kjetting og så opp igjen på andre siden av skaret hvor det er hengt opp tau. Ingen problem å komme seg ned og opp her og bare ett kort stykke som er litt ulendt der tauet henger. Jeg viste ikke hvor lenge det var ulendt, tenkte kanskje det var helt til topps, så bestemte meg for å vente med Teis nede i skaret for han hadde trengt god hjelp for å komme seg videre derifra. Tomas gikk derfor opp til toppen først og når han kom tilbake gikk jeg opp mens han tok seg av Teis. Det ulendte stykket var bare fem-seks meter så ble det god sti igjen resten av veien til topps, og var ingen problem å forsere. Stor varde men dessverre ingen utsikt, så ble ett kort opphold før vi gikk samme vei tilbake. Brukte 1,5 time til toppen i rolig tempo og totalt 2 timer og 20 minutt å turen. Teis og Thomas var med og Ringtrost ble observert:) Vi overnattet på den gamle prestegården på Nordland som ligger rett under Nordlandsnupen, kan anbefales!

Stistart i Breivika
Utsikt mot Breivika fra ryggen  opp til Nordlandsnupen
Utsikt mot Breivika fra ryggen opp til Nordlandsnupen
Fin sti oppover ryggen
Det vanskeligste partiet på ruten
Stor varde på toppen
Nordlandsnupen sett fra Nordland senere på kvelden da hadde det selvfølgelig klarnet opp igjen