Vemånen og Hovden i Bergen (10.12.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Hovden i Bergen (339m) 10.12.2011
Vemånen (297m) 10.12.2011

VEMÅNEN OG HOVDEN I BERGEN

VEMÅNEN

Vi kjørte Gullfjellsvegen til en parkeringsplass 195 moh ved NØ enden av Vemånen - et lite fjell med et uvanlig og spennende navn. Bergen hang- og paragliderklubb (BHPK) disponerer deler av toppen som startpunkt for flyturer. De karakteriserer selv denne toppen som en av de beste startene i landet. Krysset et lite bekkefar og gikk opp langs ryggen i ca. 20 cm våt snø. Til tross for snøen fant vi en tydelig sti opp mot toppen. Stien følger en flott, gammel steingard helt til topps. Ingen ferske spor etter folk, men mye hjortespor. Flatt topp-parti uten sikker markering, muligens to oppstilte steiner delvis skjult av snø. Fin utsikt mot Unneland og Haukelandsvatnet mot SV. GPS 0306260 6697608. Turdata: 1.6 km, 104 hm, 50 min.

HOVDEN
Fortsatte litt oppover Gullfjellvegen og parkerte like nedenfor toppen. Fulgte en snødekt vei opp til en hytte og derfra videre i meget tung og våt snø til toppen som er kledd av bjørketrær og ikke spesielt innbydende på noen måter. Masse spor etter hjort i området. GPS 0307153 6697945 som avviker litt fra peakbook koordinatene. Retter dette. Brukte ca. 40 min opp og ned på tungt føre.