Korsneset: Veten og Leirvågfjellet (28.06.2018)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Korsneset P
Ascents Veten i Fana (172m) 28.06.2018 18:38
Leirvågfjellet i Fana (153m) 28.06.2018 19:06
Visits of other PBEs Korsneset p-plass (35m) 28.06.2018 18:19
Start date 28.06.2018 18:16
End date 28.06.2018 19:27

Korsneset vekker minner fra noen dager under rekruttskolen medio August for 41 år siden. Da lå vi i kneppetelt og koste oss med all småmygg som fantes ("smikke" som det kalles her på vestlandet). Eneste måten å få fred på var å fyre av en tåregassgranat og sitte i gassen og spise. Men da ble smikken desto hissigere etterpå.

Nå var det fint, tørt vær, og litt vind gjorde at det ikke var noen insektsplage. Jeg kjørte så langt det var lov ut mot Korsneset, og parkerte ved bommen. Fulgte skogsvei på utsiden av skytefeltet og den merkete, velbrukte stien opp til Veten. Samme vei ned igjen.

I andre turbeskrivelser nevnes det en sti opp til Leirvågfjellet fra nord. Jeg gikk derfor videre langs skogsveien til den begynte å falle ned mot sjøen. Der begynte stien, ikke så veldig synlig. Det kom og en sti ned fra Veten. Det var nok den jeg så gå fra toppen og i NØ retning. Så det hadde vært mulig å sette kursen mer direkte.

Stien oppover var som mange andre mindre brukte stier her. Tråkker man litt til siden for å unngå en brakebusk, mister man stien. Man blir også lett forledet inn på et dyretråkk eller uttørket bekkefar. Så jeg pleier å miste stien både titt og ofte på mine turer. Men denne gangen ei. Jeg klarte å følge den både opp og ned, så GPS-sporet mitt er uten avvik, om noen skulle ha nytte av det.

Ved toppen av Leirvågfjellet hadde noen laget en gapahuk med utsikt vestover. Utsikten ga forøvrig et litt annet perspektiv enn utsikten fra Veten.

Samme vei ned igjen altså, tilbake til bilen og videre til neste topp: Storafjellet.