Hestkjøltoppen, Liernes høyeste (03.06.2018)

Written by KiBu (Kirsti Buseth)

Ascents Hestkjøltoppen (1,390m) 03.06.2018
Visits of other PBEs Estilseteren p-plass (500m) 03.06.2018

To dager i Lierne nasjonalpark, et helt nytt område for oss. Målet var Hestkjøltoppen på 1390 moh, som er Liernes høyeste fjell. Åtte timers tur i flott turterreng, myrdragene ble enklere med den tørken vi har hatt i det siste. Dyreliv og fugleliv, savnet bare bjørnen. I natt campet vi på Estilseteren i Sørli i Mebygda, skiløperen Frode Estils hjembygd. Tror ikke det var kjørt bobil opp den grusveien før.

Når du kommer til Mebygda i Sørli, så tar du av en vei til venstre rett etter statuen av Frode Estil. Etter et stykke tar du av fra Estilbakken, svinger mot høyre. Veien går inn til en gård. Like før denne gården går det en smal grusvei opp til Estilseteren. Du ser kasse ved starten av veien, 20 kr i bompenger. Her er det fint å parkere. Du ser en tydelig sti opp gjennom skogen. Går et stykke på den, kommer til ei myr, etter myra tar du til venstre på stien. Følger stien til du kommer til en kjerrevei, etter slakt nedover kommer du til en liten trebro. Det er bare å følge denne veien. Veien går etter hvert over til en sti. Ikke langt etter kommer du til Vestgårdsætra. Litt til venstre for Vestgårdsætra finner du samenes ATV-spor som du kan følge. Underveis må du vade over ei elv. ATV-sporet går helt inn til en reininnhengning. Du følger stien langs innhengningen. Så er det bare å gå mot toppen.

Hestkjøltoppen i midten.
Det ble vanskelig å komme seg tørrskodd over elva.
Mye rein i fjellet.
Vi kom over et vindskydd av stein.
På toppen!
Og ei til på vei opp.
Tror kanskje vi var de første som kjørte opp til Estilseteren med bobil.
Mebygads store sønn, Frode Estil. I bakgrunnen er Estilbakken.