Visbreatinden og Kyrkja (26.06.2018)  5

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Høgvaglen (1,540m)
Endpoint Høgvaglen (1,540m)
Ascents Kyrkja (2,032m) 26.06.2018
Langvasshøe (2,030m) 26.06.2018
Visbreatinden (2,234m) 26.06.2018
Visbreatinden N1 (2,039m) 26.06.2018
Visits of other PBEs Kyrkja - klyvepunkt i sør (2,000m) 26.06.2018

En nydelig sommerdag i fjellet! Solen skinte fra en skyfri himmel, det var svake vindforhold og varmt. Kan det bli bedre? Gikk fra campen ved Høgvaglen rett opp ryggen mot Langvasshøe og derfra opp til Visbreatinden. Det var noe bratt opp til Langvasshøe, men på ingen måte vanskelig, bare en del ur. Det var et noe tydelig tråkk en del av veien. På toppen av Visbreatinden møtte jeg på en skikkelig spreking og kjentperson, Cecilie, og vi snakket en del om hvilke topper vi kunne se i horisonten. Hun hadde tenkt seg på sekundærtoppen rett nordvest for Visbreatinden. Jeg bestemte meg for å bli med, så sammen tok vi følge resten av turen. Ned til denne sekundærtoppen var det bratt, men ikke vanskelig å gå. Vi unngikk helt ytterst på ryggen mot breen, og dermed ble det aldri noen problemer å ta seg ned. Det var kult å nå denne sekundærtoppen, for nordveggen til Visbreatinden så virkelig mektig ut fra denne. Derfra tok vi oss sydover langs vestsiden av Visbreatinden bort til skaret mellom denne og Langvasshøe. På veien var det ganske bratt, og ca. 2-3 steder måtte vi krysse noen korte, bratte snøfonner. Ikke helt min favoritt å krysse slike, men Cecilie ledet an og lagde gode spor i snøen. Etterpå passerte vi Langvasshøe rett på nordsiden av toppen, og derfra over Kyrkjeoksle, for nå var målet å bestige Kyrkja som en ekstra avstikker på turen. Vi hadde ikke møtt på noen andre folk på turen hittil, men på stien opp til Kyrkja var det noen andre turgåere. Det gikk lett og raskt opp i høyde til Kyrkja, men det siste partiet før toppen var det ganske bratt, men det føltes ikke særlig luftig eller utsatt. Så de fleste burde klare å komme seg opp til toppen uten problemer. På toppen var det en virkelig flott utsikt, og her møtte vi på tre andre som hadde kost seg på toppen i én time. På Kyrkja kunne vi se helt bort og opp til Visbratinden, som vi hadde vært på tidligere den samme dagen, og de andre vi møtte på toppen var veldig imponert at vi hadde vært der, så de fikk lyst til å gå til Visbreatinden dagen etter. Jeg synes Visbreatinden og Kyrkja fint kan kombineres i én og samme tur, hvis planen er å legge ut på en full dagstur i fjellet. Hvis man kun ønsker å bestige Kyrkja, er dette en halvdagstur, siden høydeforskjellen og nærheten til Leirvassbu ikke er særlig stor. Vi returnerte ned samme veien fra Kyrkja, og ved Høgvaglen skilte vi lag. Dette var en tur jeg likte svært godt, lettgått og flott utsikt!

På toppen av Visbreatinden.
Fra Visbreatinden mot nord. Kyrkja ses til venstre for Kyrkjetjønne.
Fra Visbretinden mot syd og det langstrakte Langvatnet.
Fra Visbreatinden mot vest.
Kyrkja fra syd.
Fra Kyrkja mot Visbreatinden og Langvasshøe.