Sel: Tur til Formokampen (28.06.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Høvringen (1,000m)
Endpoint Høvringen (1,000m)
Ascents Formokampen (1,428m) 28.06.2018 12:31
Visits of other PBEs Puttenvegen p-lomme (1,013m) 28.06.2018 10:42
Fangstgrop Formokampen (1,289m) 28.06.2018 12:10
Formokampen fangstanlegg (1,425m) 28.06.2018 12:33
Rondane Haukliseter Fjellhotell (1,000m) 28.06.2018 14:21

Ny dag på Høvringen med ny tur, i dag til Formokampen. Været hadde nå endret seg, overskyet med betydelig lavere temperaturen og vi måtte slite med sterk vestavind som dreide mer nordlig utover dagen. Begynte turen med å ta bilveien til fots innover mot Pytten seter. Hadde planlagt å ta av fra veien ved Puttenvegen p-lomme, men vi verken så eller hørte plinget på mobilen da vi passerte plassen. Det ble derfor litt ekstra trakk på veien før vi kom oss ut på stien. På ryggen opp mot toppen ble vinden så sterk at vi fikk problemer med balansen og måtte bruke hverandre som støtte. Det ble en kort stund på toppen, noen bilder og litt orientering.

Litt ensformig innover mot målet i sikte
Kom inn i Rondane nasjonalpark

På toppen var det tryggest å sette seg ned.
Var en tur ned på punktet med skive og kikkert men hadde fått nok da jeg var ferdig med å ta noen bilder.

Ned igjen tok vi en sti som lå litt lavere en ryggen og det hjalp betraktelig mot den sterke vinden.
Lengre nede valgte vi en sti som ligger lengre øst i dalen og som kommer ut ved Rondane Haukliseter Fjellhotell. Denne stien er å anbefale istedenfor å gå grusveien.