Yushan main peak (22.11.2011)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Start point Tatajia (2,627m)
Endpoint Tatajia (2,563m)
Ascents Yushan main peak (3,952m) 22.11.2011

Forberedelser

Yushan er med sine 3952 meter det høyeste fjellet på Taiwan. Jeg startet papirmølla bare 3 uker før jeg landet i Taiwan, og med veldig knapp margin, fikk jeg tillatelsene (park permit + mountain permit) oversendt på e-mail bare et par dager før jeg satte meg på et billigfly fra Manila til Taipei (900 NOK t/r). Tillatelsene koster ikke fem øre, men man må påregne noen småutgifter til porto for å sende den orginale og undertegnede søknaden med DHL, FedEx, LBC Express eller hvis man har god tid, Posten. Jeg sendte den med LBC Express fra Manila, det tok 4 dager og kostet en hundrelapp.

Gjennom feber-scanner uten å bli stoppet

Jeg ankom Taoyuan International Airport midt på natten med feber og forkjølelse, men helsepersonellet på flyplassen oppdaget heldigvis ikke dette på skjermen sin (ettersom jeg hadde tatt et par febersenkende tabletter før jeg ankom). Jeg hadde en ekstra dag til rådighet før jeg skulle til fjells, så jeg bestemte meg for å reise til Sun Moon Lake først. Det var enkelt å finne en buss fra Taoyuan International Airport til Taichung City (220 TWD). Etter en 2 timers behagelig busstur, hoppet jeg av på sentralbanestasjonen i Taichung City. På andre siden av gaten er det en holdeplass, bl.a for busser som går til Sun Moon Lake ca hver time. Men man må rekke ut hånden og stoppe dem. Heldigvis hadde jeg 10-15 Taiwanesere rundt meg som visste hvor jeg skulle, og som derfor passet på å stoppe den riktige bussen for meg (Tour Taiwan - 170 TWD). Dette hadde jeg aldri klart på egenhånd med det kaos av busser (med kinesisk skrift) som passerte i stor fart.

Vel fremme ved Sun Moon Lake en drøy time senere, hadde jeg ikke noe problemer med å skaffe meg et hotellrom til svært rabatterte priser, ettersom det var søndag og slutt på helgen. Sun Moon Lake er den største innsjøen i Taiwan, og har et flott landskap med skogkledte fjell rundt. Det er også flere interessante templer der, bl.a Wenwu Temple som jeg tok meg svært god tid til å nyte. Bilder Sun Moon Lake

Trøbbel med offentlig transport fra Sun Moon Lake til Yushan

Neste morgen hadde jeg tenkt å ta bussen til Shuili, buss videre til Dongpu og så i taxi til Tatajia/Yushan (en rute som flere nettsteder anbefaler). Turistinformasjonen ved Sun Moon Lake kunne imidlertid opplyse om at det gikk en direkte buss helt til Dongpu om 5 minutter, så da bestemte jeg meg selvsagt for denne. Men bussjåføren "nektet" meg å borde bussen, fordi han mente at jeg ville bli strandet i Dongpu. Der er det nemlig ingen taxi'er å oppdrive, dessuten er trafikken over fjellet altfor beskjeden til at haiking ville være noe godt alternativ. Jeg hadde ingen ønsker om sitte fastlåst i Dongpu, så jeg gikk derfor tilbake til turistinformasjon. Der fikk jeg vite at det går to busser per dag fra Sun Moon Lake til Alishan (via Tatajia/Yushan). Helt perfekt tenkte jeg, men det var en stor hake, begge bussene hadde nemlig kjørt (kl 07:00 og 09:00). Jeg kunne selfølgelig ikke vente til neste dag, for da ville jeg komme for sent til Yushan. Verten på turistinformasjonen må ha følt veldig synd på meg, for den neste timen brukte han alle ressurser på meg. Han ringte rundt og søkte på internett for å finne ut av hvordan jeg kunne komme meg til Tatajia (Yushan) før dagen var omme. I et siste desperat forsøk, ringte han Yushan Nasjonalpark HQ, og spurte om det var mulig å bytte dato på tillatelsen min (dvs forskyve den med 1 dag). Men forståelig nok var dette helt uaktuelt. Jeg hadde fått en dato og den måtte jeg forholde meg til. De rådet meg heller til å ta bussen til Shuili, så lokaltog til Ershui og deretter intercity-tog til Chiayai. Derfra går det nemlig busser videre til Alishan, som ligger i nærheten av Yushan. Jeg hadde en mistanke om at jeg ikke ville rekke siste bussen til Alishan, men jeg hadde ingen andre alternativer, det var bare å komme seg avgårde fortest mulig.

3-4 timer senere ankom jeg Chiayai (kl. 15:00). Siste bussen til Alishan hadde allerede forlatt kl 14:00. Men på stasjonen var det en eldre dame som prøvde å få meg med i en privat van, som hadde 3-4 andre lokale passasjerer. Prisen for den 2 timer lange kjøreturen var beskjedne 400 TWD, langt billigere enn taxi'en jeg fryktet til 3500 TWD. Så da løste det seg heldigvis på en billig måte. Vel fremme i Alishan tilbydde sjåføren seg å svippe meg videre til Tatajia for 1200 TWD, og da jeg så hvor øde og forlatt Alishan så ut på kveldstid, skjønte jeg ganske fort at jeg ikke hadde noen andre alternativer. Han ga meg en time i Alishan, slik at jeg fikk meg en bedre middag der samt fikk handlet litt proviant på 7-Eleven. Kjøreturen fra Alishan til Tatajia tok ca 40 minutter, og han kjørte meg helt frem til døren på Dongpu Lodge hvor jeg hadde reservert en seng (300 TWD). Navnet på dette vertshuset må ikke forveksles med stedet Dongpu (en feil jeg hadde gjort!!!), ettersom Dongpu ligger mer enn 1 time unna med bil.

Til topps på Yushan

Det var ikke så mange personer tilstede på Dongpu Lodge i Tatajia, men det droppet inn noen flere i løpet av kvelden og natten. Jeg våknet opp kl. 02 og kom meg avgårde litt før kl. 03. Jeg ble invitert til å holde følge med en 8-manns stor gruppe fra Taipei. Innledningsvis gikk vi 2-3 km på en asfaltert vei, før vi etterhvert tok til på stien. Etter et par timer i mørket, var jeg litt lei av alle hvilepausene, så da stakk jeg avgårde på egenhånd. Det var skyer i horisonten, så den vakre soloppgangen uteble. Da jeg ankom Paiyun Lodge var det bare bygningsarbeidere å se (hytten er for tiden stengt!!), så jeg gikk videre mot toppen uten å vise tillatelsen min. Jeg ankom toppen litt før kl. 08 etter ca 5 timer til fots. Etter en velfortjent pause bar det tilbake til Tatajia i raskt tempo for å rekke siste bussen til Alishan (kl 12). Den rakk jeg heldigvis med nød og neppe, etter først å ha vært innom Dongpu Lodge for å røske med meg tingene mine i en forrykende fart. Jeg var sliten men lykkelig etter å ha gjennomført 27 km og 1950 høydemetre på drøye 9 timer med en sterk forkjølelse. Bilder Yushan

Litt mer av Taiwan

Etter Yushan tilbrakte jeg først en natt i Alishan, deretter dro jeg til tempel-byen Tainan for 3 dager (Bilder). Jeg avsluttet min reise i Taiwan med et par dager storbyliv i Taipei (Bilder). Taiwan er et fantastisk land og folk. Hvis man føler at man drukner i kinesiske tegn på togstasjoner og bussholdeplasser eller står helt forfjamset i en ukjent gate på leting etter et hotell med kinesisk skrift, ja så kommer det alltid lokale folk til unnsetning. Folk kan være svært så behjelpelige i andre land også, men da ligger det ofte økonomiske motiv til grunn, som f.eks i Thailand, Nepal og India. På Taiwan derimot er det den varme gjestfriheten som gjelder, uten andre skjulte motiv enn at de er litt nyskjerrige på vestlige turister (som det er få av) og at de kanskje ønsker å praktisere litt engelsk. Det siste står det nemlig svært dårlig til med, uten at det skaper de altfor store utfordringene med å reise rundt i landet. Selv om Taiwan er et velstående land, er det også et overraskende billig land, nesten like billig som Thailand. I løpet av 9 hele dager på Taiwan brukte jeg bare 15000 TWD (3000 NOK) og det dekket alt av transport, hotell, mat og diverse.

Jeg sender herved en stor takk til Lars Holme (som var på Yushan tidligere i år) for gode reiseråd, samt støtte og oppmuntring til å gjennomføre dette papir-fjellet! De to jeg hadde kontakt med hos Yushan National Park HQ, gjorde en god jobb med å veilede meg i "byråkratiet", samt innvilge søknaden min på så kort varsel. Shu-Ting reserverte t.o.m en seng for meg hos Dongpu Lodge selv om dette strengt tatt ikke er deres anliggende.

100 TWD = 20 NOK (Nov 2011)

Start date 22.11.2011 02:37
(UTC+08:00)
End date 22.11.2011 11:50

Interessant og grundig

Written by mortenh 09.12.2011 18:25

Leste hele rapporten med interesse. Veldig bra!!!

Ingen kontroll?

Written by Snilen 09.12.2011 14:17

Alt papirarbeidet bortkastet?

Re: Ingen kontroll?

Written by lyngve 09.12.2011 15:14

Definitivt bortkastet! Tataka politistasjon ingen kontroll, verken inn eller ut. Paiyun Lodge ingen kontroll på vei opp, men på vei ned tok jeg turen bortover til vaktbua for å finne vakta (som dukket opp etter et par minutter). Følte nemlig litt behov for å fremvise den flotte tillatelsen, etter alt det forarbeidet :-)

Møtte forøvrig en vestlig guide bosatt på Taiwan, som hadde guidet mer enn 50 ganger på Yushan. Vet du hva han gjorde? Han faket underskriftene, for det ville jo være komplett umulig for ham å sende papirene verden rundt for å få klientene til å signere på samme papiret...

Var det slik at du faket underskriftene også?