Hardbakfjellet (Verdal 38/47) (27.06.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bynavollen (294m)
Ascents Hardbakfjellet (870m) 27.06.2018

Jeg kjørte fra E6 i Verdal til Vuku og videre til Skjækerfossen. (rasteplass) Like etter Skjækerfossen går det en vei til venstre. Denne veien går først til Skjækermoen gård. Her er det ei grind på veien. Denne må åpnes og lukkes pga beitedyr. Denne veien fortsetter 5 km til Bynavollen. Her er det mulig å parkere. Herfra går det en sti mot Skjækerdalshytta. Dette er en T-merket sti. Jeg fulgte denne stien over ei bru over ei elv og videre til det var ca 2 km i luftlinje til Hardbakfjellet. Fin men litt bratt stigning til toppen. På toppen er det ei stor steinrøys ca 20 meter fra den enslige trigpunktbolten på toppen. Jeg vet ikke betydningen av navnet Hardbakfjellet er, men i Halsa/Surnadal har de et fjell som heter det samme men med dobbel K. Hardbakfjellet med dobbel K ble avslått brukt i 1995. (i Verdal) HardbaKKfjellet betyr kanskje hard bakke, men HardbaKfjellet betyr kanskje Hard bak. Returnerte ned fjellsida og ned til stien mot Bynavollen.

Denne grinda må åpnes og lukkes før man kjører til Bynavollen
En enslig sau ved parkeringa på Bynavollen.
Merket sti til Skjækerdalshytta
Ei bru over elva på stien til Skjækerdalshytta
På tur opp mot Hardbakfjellet til venstre i bildet
Ei stor steinrøys tjue meter fra toppen av Hardbakfjellet
En enslig trigpunktbolt på toppen av Hardbakfjellet