Børøyklampen (27.06.2018)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Nautsundet (10m)
Ascents Børøyklampen (179m) 27.06.2018 17:26
Visits of other PBEs Nautsundet p-lomme (5m) 27.06.2018 16:58

Børøyklampen

Dagens siste tur gikk til Børøyklampen. Jentene hadde vært kjempeflink og vært med på 3 topper, så de ble igjen ved bilen og plukket markjordbær. Og fant ganske så mange!
Jeg la i vei opp i skogen. Fant ikke noe fornuftig sted å begynne, men fulgte noenlunde rute som andre PB'er har brukt. Noen steder var det sti, andre ikke. Største problemet var alle bjørnebærplantene. De har pigger med skikkelige mothaker. Men jeg kom meg opp til 140 moh og da åpnet terrenget seg opp. Det går tydeligvis en sti til toppen, men jeg klarte kun å følge den noen steder. (Nedover gikk det litt bedre.) Etter en del baksing kom jeg meg opp til toppen, på like under 30 minutter. Bra utsikt mot nord og vest. Jeg tok noen bilder og returnerte omtrent samme vei som jeg kom opp.

Anbefaler å bestige denne toppen i vintermånedene da det er mindre vegetasjon (bjørnebær) og sannsynligvis lettere å følge stien. For oss bar det nå videre til camp i Åreidbukta, grillpølser og markjordbær til dessert.

Forrige tur: Stiganut.
Neste tur: Furefjellet

Parkering ved Nautsundbroen.
Endelig ute av den verste skogen.
Utsikt vestover fra toppen.
Toppen av Børøyklampen, 179 moh.