Fløyfjellet og Sandviksfløyen (07.12.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Fløyfjellet (400m) 07.12.2011
Fløyvarden (393m) 07.12.2011
Visits of other PBEs Aasebu (370m) 07.12.2011
Stoltzekleiven (100m) 07.12.2011

NYDELIG VINTERDAG I BERGEN

Mellom uvær som nettopp har gått over og nytt uvær i vente i dagene som kommer dukket denne onsdagen helt uventet opp med nydelig vintervær! Og det til og med på en dag da jeg hadde fri!
Etter lunch tok Astrid og jeg Fløybanen opp til Fløyen. Nydelig vintervær der oppe og en god del folk på veier og stier, dessuten preparerte skiløyper! Vi fulgte veien mot Rundemanen, gikk av mot venstre litt SV for toppen på Fløyfjellet og opp til det høyeste punktet 400 moh. Astrid hadde ikke vært helt oppe på denne toppen tidligere. Jeg var der for første gang i desember i fjor. Ingen merker eller markeringer her oppe. GPS 0298669 6701377 som sist.
Så gikk vi litt ned igjen og vel 100 m vestover til et annet toppunkt med en stor, støpt varde og adskillig bedre utsikt. Her står det et skilt for Trimtoppen med navnet Fløyvarden, og det er nok dette de fleste regner som toppen på Fløyfjellet. GPS 0298560 6701387. På min GPS hadde de to toppen nesten identisk høyde, men på et karthefte over Byfjellene utgitt av Bergen Turlag som bilag til bokverket Bergensernes Fjellverden finner vi på Kart 4 den vestligste toppen Fløyvarden merket med 393 moh og det mer østlige punktet Fløyfjellet på 400 moh. Ned igjen samme vei og videre mot Sandviksfjellet.
Vi gikk litt feil i retning ved Åsebu, måtte snu etter en tid og tapte litt tid på dette. Fortsatte så ned mot Storediket, øvre del av Skredderdalen og NV-over til Storevannet og det som kalles Sandviksfjellet. Vi var bare 200 m fra selve toppen da vi gikk langs veien, men der var en god del snø og ingen stier oppover, og det var begynt å mørkne. Vi valgte derfor å bruke resten av dagslyset til å ta oss ned den bratte og isete Stolzekleiven til Fjellveien. Vi kom frem til Sandvikspilen, og traff på mange sprekinger på vei oppover, men ingen som hadde planer om å gå ned.... Derimot fikk vi gjentatte advarsler om at det ikke var tilrådelig å gå ned under disse forholdene. Bratt og glatt var det da også, men vi kom oss da trygt ned ved å gi oss god tid. Nydelig lys over byen og fjellene i skumringen!

Toppen på Fløyfjellet 400 moh. Ulriken i bakgrunnen.
På vei nedover mot Stolzekleiven
Fløyvarden 393 moh vel 100 m vest for Fløyfjellet 400 moh. Lyderhorn i bakgrunnen mot venstre. Utsikt vestover mot Askøybroen