Emanuel Mohns utsikt (Kvitebjørnen) (26.06.2018)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Dræggehytten (433m) 26.06.2018 21:39
Uren (500m) 26.06.2018 22:04
Ankerhytten (403m) 26.06.2018 22:28

Været var nydelig, så det ble en kveldstur med start i Eidsvåg. Jeg parkerte i Granlien ovenfor Eidsvåg skole. Etter et lite stykke på vei bar det oppover mot Orretua. Den bratte stien var artig, med litt klyving innimellom. Det var lagt ut tau noen steder, men det gikk greit uten å bruke tauet. Jeg tok en tur innom Sandvikshytten og Dræggehytten før jeg ankom Emanuel Mohns utsikt. Her var det nydelig utsikt, og det var fint å løpe. Videre bort til Lavet og en tur innom hytta Uren. Etter hvert dreide jeg sørover og løp forbi flere demninger og bort til Ankerhytten. Her var det tre veivalg ned til Munkebotsvatnet. Etter å ha fulgt en fuktig og lite løpbar sti et stykke, tok jeg sikte på grusveien. Jeg fant en god sti som førte bort til veien, som jeg fulgte tilbake til bilen.

Nord for Orretua. Høgstefjellet (til venstre) og Veten i Åsane midt i bildet.
Fra Orretua mot sørvest. Lyderhorn ti venstre. Askøy til høyre.
Fra Orretua mot nordvest.
Fra Emanuel Mohns utsikt (Kvitebjørnen) mot sørvest. Løvstakken til venstre. Lyderhorn til høyre.
Fra Emanuel Mohns utsikt (Kvitebjørnen) mot nord.
Fra Lavet mot sør. Ulriken nær midten av bildet.
Hytta Uren. Toppen Lavet i bakgrunnen.
Kveldsstemning ved et vann mellom Kvitebjørnen og Rundemanen.