Vassdalseggi, toppen av Rogaland (25.06.2018)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Ascents Vassdalseggi (1,658m) 25.06.2018 08:47
Visits of other PBEs Kjela p-plass (970m) 25.06.2018 08:47
Kisteelvi bru (970m) 25.06.2018 09:23

Willy (Willy Skaret) og jeg dro fra Drammen 1600 og var på Haukeli ca. 2000. Middag og tid til å se litt VM-fotball :) Det var en sur vind denne søndagskvelden og vi var litt bekymret over om vi hadde med nok varme klær … Neste dag kom en annen «bekymring», har vi med shorts? Nesten 20 grader og skyfri himmel da vi dro fra parkering nede ved demningen. Vi fulgte DNT-stien til brua, tok der til høyre opp lia og fulgte draget opp mot vannet på 1151. På ei fonn rett før vannet observerte vi ei rype som hadde sitt fulle styr med å holde skikk på ungene som pilte rundt på fonna. Unger er unger ;) Vi måtte ta nordsida av vannet da elva stoppa oss fra å gå på sørsida, noe som sikkert er raskere. På sørsida av elva gikk også tre lam mens søya gikk på nordsida. Verken mor eller barn så ut til å skjønne hvordan de skulle komme seg over den strie elva. Intensiteten i brekinga kunne tyde på at dette var alvor.

Vi krysse noen bekker på østsiden og elva der på ei solid snøbru. Herfra gikk på snø det meste av turen, opp vest for 1431, videre over 1632 og 1650 toppene før vi stod ved den flotte toppvarden. Ruta er vardet så ingen problem med å finne fram, i alle fall ikke i dette knallværet. På ei fonn på østsida gikk en flokk reinsdyr.

Om jeg ikke fra før viste at vi bor i et fjelland fikk jeg det nå bekreftet. Fra toppet 360 gr utsyn til kjente og ukjente topper. Nok å ta av :) Vi ble 30 min på toppen for bare å nyte tilværelsen og en matbit. Fulgte samme ruta ned som vi gikk opp. Ved 1151-vannet tok vi siste pausen. Fint å se at søya og lammene hadde funne tilbake til hverandre. Lammene hadde kommer seg over elva, utrolig nok …

Dette var vår 13. fylkestopp. Kanskje også en av de fineste. Flott natur med variasjoner.

Må til slutt nevne at Haukeliseter har utrolig godt brød fra eget bakeri! Plusspoeng der :)

GPS-tracket ble bare surr … Wiiy skal ha kred for halvpartene av bildene.

Klart til avmarsj
Lammene på sørsida av den strie elva
Pause i nordenden av 1151-vannet
Vi gikk på nordsida av vannet
Opp lange fine sønføringer
Rypekyllinger på fonna
Meg på toppen - speilvendt ;)
Willy på toppen
På vei ned. Veldig fint å kunne gå på sånn passe hard snø.
Kryssing av bekk. Det største elva tok vi på ei snøbru