Serra Bernia - luftig og flott fjellrygg på Costa Blanca (25.06.2018)  6

Written by Stigun GSM

Ascents Bernia (1,128m) 25.06.2018 13:50
Har mange ganger kikket opp på den steile Bernia-ryggen fra Albir med ønske om bestigning,
men det hadde liksom aldri blitt til. I dag bød det seg en anledning, og Bente ville slå følge, med noe vage forsikringer fra meg om at det neppe var snakk om mer enn 2-3 timers tur. Tok av fra motorvei AP-7 ved Benissa, men klarte ikke lokalisere veien som gikk herfra og i retning nordøstflanken av Bernia-ryggen. Kjørte derfor til Xalo og videre derfra vestover svingete vei til stistart Bernia fra øst.

Mektig inntrykk av fjellet også fra denne siden, faktisk enda brattere herfra enn fra sørvestsiden. På meget god sti/ kjerrevei rundt nordvestsiden av fjellet til Bernia Fort, som muligens er et av mange mauriske fort i Sør-Spania
Mektig inntrykk idet vi krysser nord for ryggen.

Fra fortet bra sti opp vestflanken av fjellet; fra knapt 900 moh temmelig bratt og løst inntil rødmerket sti
Bernia sørvestflanke sett fra El Fort(betydelig vidvinkeleffekt..)

svingte markert nordvestover og via hyllesystemer svingte seg opp på nordlige del av Bernia-ryggen. Noen steder noe luftig, og et sted småeksponert, og det var helt greit at her var lagt ut kjetting til å holde i. Et lit stykke videre også lagt ut tau, men dette på et temmelig skjermet parti,; muligens fordi her kan bli glatt på kalksteinen i tåke og regnvær. Siste biten sørøstover til toppen videt ryggen seg ut og gjorde "ankeretappen" til en grei affære sammenlignet med deler av begynnelsen av ryggen.
Toppen!

Flott utsikt selv om noe disig. Varmt og godt og fullt av innpåslitne fluer noe som gjorde oppholdet på toppen heller kort.
Topper i sørvest er fra venstre Puig Campana, Monte Ponoig(Leon Dormido) og Aitana.
Vilt og vakkert sørøstover Bernia-ryggen. Sentralt bak ruver Penyal d'Ifac.

Bente syntes turen opp inklusive de luftige partiene hadde vært slitsomt men returen gikk som så mange ganger før greiere; og ned må man okke som; vi valgte samme vei ned som opp.
Småeksponert punkt med kjetting opp til venstre i øvre bildekant.
Vi iakttas av lokal fauna..

Vi tok oss også god tid ned det løse partiet midtveis i sørvestflanken og valgte da også en litt greiere trase ned enn vi hadde fulgt opp.
Det verste er snart unnagjort.
Ned løs sørvestflanke

Det ble en litt mer tidkrevende tur enn vi hadde tenkt, men definitivt en flott tur på en spennende fjellrygg, som anbefales for dem som ikke viker unna for litt klyving og luftighet.

f ramed

Spreke i varmen

Written by ilyslo 26.06.2018 19:53

Jammen imponert over det dere får til i varmen der sør! Avventer bursdagspresang til du returnerer:)

Sv: Spreke i varmen

Written by Stigun 26.06.2018 20:51

Takk for det Ivar, så har jeg enda mer å se frem til når jeg kommer hjem� Gikk på en smell første dagen da jeg gikk på Sierra Helada uten drikke, svimmel og slapp så det holdt. Når det er sagt pleier det å være enda varmere noe senere på sommeren, ligget på Max 31C nå.