Tromsøs geografiske midtpunkt - 10 på topp Tromsø (24.06.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Tromsøs geografiske midtpunkt (554m) 24.06.2018 14:59
Tromsdalshallen parkering (11m) 24.06.2018 16:06

Ikke verdens beste turvær i Tromsø i dag, og turkompisen min Teis er gammel og begynner å bli dårlig til beins, så turmål må velges med omhu. Bestemte meg for å prøve å ta ett nytt turmål på ti på top Tromsø 2018 og valget falt på Tromsøs geografiske midtpunkt. Fra E8 fulgte jeg skilt mot Tromsdalshallen og parkerte ved Tromsdalshallen parkering. Her er det betaling mellom 8-16 på hverdager, men ellers gratis og veldig god plass i dag. Gikk forbi skolen til der turvegen innover Tromsdalen starter. Som tracket viser så tok jeg en ekstra sving tilbake på andre siden av elva på leiting etter søppelkasse som jeg fant til slutt. Gikk tilbake over elva og fulgte grusveien på venstre side av elva innover, holdt til venstre i stikryss. Gikk forbi første skiltet mot Tromsøs geografiske midtpunkt, og tok ikke av fra veien før ved andre skilt mot Tromsøs geografiske midtpunkt (2,5 km) som også er market med 10 på topp skilt. Ganske bratt og litt gjørmete sti oppover lia, men Teis strevde seg opp. Ble mindre bratt når en kom over skoggrensa og heldigvis for Teis, ikke mye steinur å gå i. Godt merket hele veien til postkassa ved Tromsøs geografiske midtpunkt. Skrev oss inn i boka og fikk registrert besøket på Ti på topp appen. Det var surt og kaldt og regn i lufta, så ble ikke noe langt opphold. Samme vei tilbake og toltalt 2,5 time på tur. Teis var med.