Gjevlekollen (24.06.2018)

Ascents Veslevannshagan (433m) 24.06.2018 10:19
Gjevlekollen (602m) 24.06.2018 11:20
Skjærsvann

Dette ble bare en liten tur for å «høste» en glemt kolle, og få registrert nok en tur til Gjevlekollen.
Normalt ville jeg ha kjørt bilen til Rustanveien og startet turen til Gjevlekollen derfra, men siden jeg også skulle opp på Veslevannshagan, måtte jeg starte på sørsiden.
Jeg kjørte inn Glitreveien fra Sjåstad og satte fra meg bilen ved bommen på veien opp mot hyttefeltet i Gifstadlia.
Det er god stigning på veien oppover og været var varmt, så det ble en del svetting. Men det går egentlig rimelig fort å komme seg opp til hyttene, og da flater veien ut et stykke. På venstre side av veien her ligger Veslevannshagan. Selve toppen ligger nesten ut til veien så det var bare å gjøre en kort avstikker for å få gjort den registreringen.
Jeg gikk tilbake til veien og fortsatte turen oppover. Det ble stigning igjen, og jeg vant en god del høydemeter før jeg kom til det stedet hvor jeg måtte forlate veien. Herfra var det sti en snau kilometer inn mot Skjærsvann. Skjærsvann ble rundet på østsiden, og der kom jeg ut på turistforeningens blåmerka sti som tok meg helt opp til Gjevlekollen.
Ned igjen gikk jeg nøyaktig samme vei som jeg kom opp. Det ble en tur på 12 kilometer, som varte i 2 timer og 40 minutter.