Sans Senja Skyrace (23.06.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fjordgård Skole (83m)
Endpoint Husøy (36m)
Characteristic Jogging
Ascents Barden (659m) 23.06.2018
Grytetippen (885m) 23.06.2018
Grytetippen SØ (588m) 23.06.2018
Keipen (938m) 23.06.2018
Riven (389m) 23.06.2018
Segla (640m) 23.06.2018

En skikkelig våt dag med pøsregn, vind, sludd, gjørme (MYE gjørme), vassing i elva, vertikal skog og krampe...... Men været var så ekstremt kjipt at jeg synes det ble nesten en artig opplevelse. Det var sleipt over alt, null sikt på alle fjelltopper og heldig at jeg klarte å henge bak to menn som var flink til å følge merkinga. Ellers hadde det vært utfordrende å finne ruten, særlig på turen ned fra Skarelvfjellet og ned mot Trælvikvannet. Jeg følte meg takknemlig for en kopp (eller to) med cola like før jeg skulle gå opp den siste toppen (Riven) men det var dessverre ikke nok til å unngå en smertefull krampe i låren så jeg ble flere ganger helt stående i stien mens jeg ventet på at den skulle gå over!

Dessverre måtte flere deltakere snu uten å fullføre siden de hadde for lite klær med seg. Jeg hadde startet turen i shorts og gikk med ulltopp og vanntettjakke på overkroppen, men jeg var glad for at jeg hadde ekstra klær i sekken for å gjøre en rask klesskift etter å ha kommet ned til den første drikkestasjon før turen opp mot Grytetippen. Der ble det av med den våte ulltopp og på med bukse, t-skjort, primaloftjakke og tørre hansker. Jeg hadde med meg en primaloftjakke til, men følte ikke behov for å bruke den så lenge jeg var i bevegelse - men jeg var gjennomvåt da jeg kom i mål til tross for at jeg hadde vanntettjakke på meg hele dagen.

Jeg vil tro at løpet har potensiale til å bli en helt fantastisk opplevelse og ruten var ganske estetisk med mye av tiden tilbrakt på ryggformasjoner med havet rett ved siden. Tror jeg kommer til å være med igjen neste år og vi får bare krysse fingrene for litt bedre vær og helst litt mer utsikt...... God stemning er garantert uansett :)

Start date 23.06.2018 10:00
End date 23.06.2018 17:01
På vei mot Barden fra Segla
En slags utsikt på tur ned fra Barden
Et lite parti med snø på vei ned fra Keipen
Ryggen mot Skarelvfjellet
Opp fra Keipvatnet
På Riven
Det var verdt å slite i det kjipe været for å få en medalje!