Haggardsrinden, Kolhusfjellet og Helldalsåta (04.12.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Haggardsrinden (310m) 04.12.2011
Helldalssåta (250m) 04.12.2011
Kolhusfjellet (353m) 04.12.2011

NYE SMÅFJELL I FANA

Etter lunch idag reiste Astrid og jeg til Totland øst for Bergen - et yndet turområde for bergenserne, spesielt om vinteren. Kaldt vær med temperaturer omkring 0, endel vind men stort sett oppholdsvær unntatt noen forbigående snøbyer. Vi parkerte på en sidevei nord for Totlandsvegen ca. 240 moh og fulgte en gangvei vestover til vi var like under dagens første turmål

HAGGARDSRINDEN
Vi gikk sørover og oppover i tett granskog uten å finne noen tydelig sti. Opp mot toppen ble det mer åpent terreng og fin utsikt mot Totlandsfjellet, Nordåsvannet og Løvstakken. Støpt varde av "Bergenstypen" på toppen på GPS 0302441 6691408. I ettertid (2023) har det vist seg at søylen er med på bergenskart.no under navnet Åsen Øst med fastmerke ID# 00907.

Varden/Søylen på toppen av Haggardsrinden. Kolhusfjellet i bakgrunnen

Ned igjen omtrent samme vei til turvegen. Derfra krysset vi nordøstover over et myrområde mot neste mål

KOLHUSFJELLET
Her bommet vi på vegen og gikk opp en bratt skråning på ryddet sti gjennom tett granskog opp på en fjellknaus ved navn Lyngrinden 340 moh som viste seg å ligge øst for der vi var tenkt oss. Så bar det 60 hm ned igjen i et dalsøkk og bratt opp igjen på Kolhusfjellet. Her oppe er det to topp-punkter på omtrent samme høyde. Det lengst mot NØ har GPS 0302836 6692633 og er markert av en liten rund stein på en bergnabb. Ca. 50 m lenger mot SV er det bygget en større varde, og her er det adskillig bedre utsikt utover Bergensdalen. GPS her 0302779 6692559. På tilbaketuren gikk vi rett sørover langs ryggen, kom etterhvert ned i tett granskog til en skogsvei og fulgte denne et stykke tilbake før vi krysset over et myrområde til bilen.

De to småtoppene på Kolhusfjellet, den mot NØ nærmest
Varden lengst mot SV på Kolhusfjellet. Myrdalavatnet i bakgrunnen

Det var tid og lys nok til enda en småtopp - nemlig

Start date 04.12.2011 12:37
(UTC+01:00)
End date 04.12.2011 15:11

HELLDALSÅTA
Denne gangen kjørte vi helt opp til gateadressen Helldalsåta. Derfra er det bare noe hundre meter opp til toppen som var unnagjort på ca. 15 min.

Takk for hyggelig kommentar!

Written by knutsverre 01.08.2012 10:50

Hei Vegard! Fint at du har nytte av turrapportene mine. Ruten vi valgte opp til Kolhusfjellet var langt fra optimal. Tilbaketuren ble kortere, men det var mye kratt og skog likevel. Det er store forskjeller i turopplevelse til disse småtoppene i Bergen. Kjekt at det er flere peakbooksamlere i området!

Best om vinteren

Written by elbow 28.07.2012 18:53

Jeg har nylig begynt å samle på Bergensfjellene og har stor glede av dine rapporter med bilder og gpx-filer. Men akkurat denne turen egner seg tydeligvis best om vinteren. Her var det mye kratt gitt! Dette var typisk noen av de toppene på 50m PF listen som holder å besøke én gang :)

Men takk igjen for at du har dokumentert alle bestigningene dine! Det er til stor hjelp.