Skåldalsfjellet (23.06.2018)

Åsheimsvarden (459m) 23.06.2018 10:14
Ådnanipa (456m) 23.06.2018 10:16
Visits of other PBEs Torvhus Sælingane (640m) 23.06.2018 08:35

Jeg parkerte ved Espeland fangeleir litt før kl. 08. Det var overskyet og tåkete, og nesten vindstille. Jeg fulgte grusveien et stykke, før jeg tok av på sti oppover mot Skåldalsnipa. Det var ganske vått i terrenget, men stien var god. Jeg fortsatte videre mot Skåldalsfjellet. Det var en del myr, så ganske tungt terreng å løpe i. Jeg så mange multekart i dette området.

Fra Skåldalsfjellet bar det nordover. Det var noen tråkk her og der. Etter hvert kom jeg inn på en god sti som førte bortover til Repparåsen. Oppe på ryggen var det en del sauer og okser. Selv om jeg holdt god avstand, kom de etter hvert ganske tett innpå og sa tydelig fra at dette var deres område. Jeg gikk rolig forbi, så intet problem.

Deretter bar det vestover. Jeg fant en sti som førte bort til Storhaugen. Videre fulgte jeg nordryggen. Her var det så fint å løpe at jeg løp litt for langt, men jeg kom snart inn på stien som fører opp til Åsheimsvarden og Ådnanipa. Fin utsikt fra toppen. Nå var det bare å følge sti og vei tilbake til bilen. En fin runde.

Fra Skåldalsnipa mot sørvest. Toppen er startsted for hanggliding og paragliding.
Fra Skåldalsnipa mot øst.
Ruin litt nordøst for Skåldalsnipa.
Fra Skåldalsfjellet mot nord. Dårlig utsikt i dag.
Orientering i slikt vær kan være utfordrende. Bildet er tatt litt nord for Skåldalsfjellet.
Mot Repparåsen. Reppadalen ligger mellom fotografen og Repparåsen.
Reppadalen, som også er naturreservat.
Ryggen oppover mot Repparåsen.
Fra Repparåsen mot vest. Storhaugen i bakgrunnen.
Mot Sørfjorden og Osterøy. Tettstedet Haus til venstre.
Fra Ådnanipa mot nordvest.
Mosegrodde trær. På stien fra Ådnanipa til Indre Arna.