Nordlandsnupen - høyest på Værøy (22.06.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Breivika (15m)
Endpoint Samme (15m)
Ascents Nordlandsnupen (450m) 22.06.2018 11:35
Visits of other PBEs Breivika parkering (11m) 22.06.2018 09:45

Etter mange dager med mildt sagt elendig vær på vei nordover mot Lofoten endte vi opp i Bodø 21. juni. Etter å ha sjekket værmeldingene, fant vi ut at Værøy var omtrent det eneste stedet i nærheten hvor vi kunne forvente brukbart vær. Inspirert av otto (Otto Lund) sin tur nylig, sjekket vi prisen på rutehelikopteret fra Bodø til Værøy med Lufttransport AS og fant ut at dette var et meget bra alternativ både tids- og prismessig. Denne ruten skal være den eneste i Norge hvor det går helikopter i vanlig rutetrafikk, og hver tur er visstnok subsidiert med ca 10.000 NOK!!
Vi stilte på Flyplassen i Bodø og var klar til avgang med helikopteret kl 09.

Helikopteret som brakte oss fra Bodø til Værøy

Vi ankom Værøy og møtte straks umiskjennelig lukt av tørrfisk som hang til tørk i store mengder like ved helikopterlandingsplassen. Selv om vi hadde god tid på øyen, valgte vi å ta en drosje til Breivika der turen til Nordlandsnupen starter. Været var som lovet ganske så fint, men det lå tåke over toppene, også over dagens turmål.

Breivika med Nordlandsnupen innhyllet i tåke
Infoplakat ved turstart i Breivika
Turstart i Breivika, ser mot Breiddalen og Kalvskaret

Turen går hele veien på tydelig og fin sti, først gjennom gammelt kulturlandskap med fine steinmurer etter gamle bygninger, før vi kom opp øverst i Kalvskaret hvor det er flott utsikt rett vestover i havet og ned mot den nedlagte flyplassen på Værøy der Værøyulykken fant sted i 1990.

Kulturlandskap med nydelig, hellelagt sti
Mot Breivika og Valltinden 146 fra Breiddalen
Vestover fra Kalvskaret. Ser ned mot Nordlandshagen med nedlagt flystripe
Øverst i Kalvskaret. Stien til Nordlandsnupen tar av mot høyre

Fulgte bratt men fin sti videre oppover til Ånhammaren og Breiviknupen der vi måtte ned ca 30 hm. Her går stien i en bratt skråning som er sikret med kjetting frem til et klyveparti der det er lagt ut tau som var til god hjelp denne dagen med fuktig og sleipt fjell.

Bratt skråning med utlagt kjetting
Astrid ved klyvepunktet før toppen

Fra klyvepunktet var det ikke lange stykket til toppen som er markert med en stor og flott varde med kasse og turbok der vi skrev oss inn. Høyeste punkt fant vi noen meter øst for varden på 33W 402661 7509859. Fant også rester etter trig-merke på Kartverkets koordinater på et litt lavere sted. Dessverre lå tåken tett over toppen, så utsikten ble deretter.

Nordlandsnupen - kommunetoppen i Værøy
Mens vi var på toppen kom det opp to andre Bergensere som tok bilde av oss begge!

Vi ventet en god stund på toppen på at tåken skulle lette, men ga til slutt opp og tok samme veien tilbake. Vel nede fikk vi sitte på med to australske turister tilbake til sentrum.

Nydelige Breivika!
Breivika. Vakkert på Værøy!