Hiåsvarden & Svenskerudåsen - Sigdal (20.06.2018)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Grytevatn parkering (407m)
Endpoint Grytevatn parkering (407m)
Ascents Hiåsvarden (612m) 20.06.2018 19:14
Svenskerudåsen (564m) 20.06.2018 20:30
Visits of other PBEs Grytelvveien bom (335m) 20.06.2018 18:15
Grytevatn parkering (407m) 20.06.2018 18:32

Halve familien var på ferie i Italia denne uken. Julie og jeg var hjemme, men denne ettermiddagen var Julie på besøk hos en venninne, og huset stod tomt. Da passet det utmerket å stikke på en kveldstur et sted. Været var bare sånn halvveis, men så lenge det ikke er nedbør gjør det ikke så mye om det er skyet. I hvert fall ikke når jeg vandrer mest i skogen på åstopper.

Jeg kjørte fra Lier til Grytelvveien i Sigdal. Denne veien kjørte jeg også på i oktober 2017. Den gang fulgte jeg veien helt til Tråenvatna/Nedre Tråtjønn. Nå stoppet jeg rett før Grytevatn, så ikke lange kjøreturen for de 70 kronene. Det er mange parkeringsplasser på venstre side av veien like før Grytevatn, samt på høyre side før man kjører over demningen. Jeg satte igjen bilen på plassen langs vestsiden av veien.

Gode parkeringsmuligheter rett før man kommer til Grytevatn, som man ser litt av i bakgrunnen.

Det går en sti oppover mot Hiåsvarden (612) som starter nesten 1 km lengre sør for der jeg hadde parkert. Jeg gadd ikke gå dit ned, men gikk istedet opp i skogen ved noen hytter. Ingen stier her, men det var helt kurant å rusle oppover i terrenget. Skogen var lett å ta seg fram i, og ennå bedre ble det jo høyere jeg kom. Mens jeg vandret i skogen her krysset plutselig en elg foran meg, med 50-60 meters avstand.

Like før jeg nådde ei hytte med det lite tiltalende navnet Sveltihel, kom jeg inn på stien som starter litt lengre sør for der jeg hadde parkert. Jeg ruslet over ei myr ved hytta Sveltihel, og da dukket Hiåsvarden (612) opp like etter.

Toppvarden på Hiåsvarden (612) står oppå svaberget i bakgrunnen, litt til høyre for midten av bildet.

Jeg gikk i en sving til toppen på Hiåsvarden (612) for å ta med et punkt ca 50 meter nordøst for trig.punktet. Dette punktet er temmelig jevnhøyt med trig.punktet, så greit å sveipe over dette også når man først er her oppe.

På Hiåsvarden (612). Utsikt nordover.
Trig.punktet på Hiåsvarden (612).

Jeg skrev meg inn i boka som lå i postkassa på toppen. Siste besøk som hadde skrevet i boka før meg var fra påsketider i år, så toppen rennes ikke ned av turgåere.

Tilbaketuren la jeg etter hvert noe lengre nord for å sikte meg inn mot en kort hyttevei. Selv om det var fremkommelig og fint i skogen, er jo vei alltids mer tidsbesparende. Jeg fulgte hytteveien nesten tilbake til bilen...

Istedet for å avslutte turen nå, ville jeg ta med Svenskerudåsen (564) også. Dermed vandret jeg over demningen ved utløpet av Grytevatn. Her passerte jeg et "fareskilt" jeg ikke har sett maken til:

Er nok best å kjøre pent over demningen ved Grytevatn...

Nå vandret jeg videre på grusveien til en sti som var stiplet inn på detaljerte kart. Denne stien buktet seg lett oppover mot Svenskerudåsen et lite stykke ifølge kartet. Og stien var der den, i form av noen traktorspor som hadde begynt å gro igjen. Sporene ble fulgt til endes, og videre gikk jeg i terrenget opp til toppryggen på Svenskerudåsen. Rett etter at traktorsporene sluttet, løp en stor hare foran meg med ganske så mye lettere steg enn meg. Hadde man vært så lett på tå...

Siste meterne opp til toppryggen var litt brattere, og når jeg var oppe på ryggen, fulgte jeg denne bort til toppunktet. Litt utsikt til sidene her.

Svenskerudåsen (564) var en veldig stilig og flott åstopp. Høyeste punkt er på en svær, glatt knaus. Denne toppen var kul til å være en skogstopp.

Toppunktet på Svenskerudåsen (564). Den markerte toppen i bakgrunnen er Tekslehogget (721).
Utsikt ned mot Grytevatn fra Svenskerudåsen (564). Åsen bak til høyre er Hiåsvarden (612).

Jeg drøyde pausen på toppen så lenge som mulig, før jeg pakket sammen og startet på turen ned til bilen. Selvfølgelig ville jeg prøve en annen rute ned enn der jeg gikk opp, så nå ruslet jeg litt sørover først før jeg svingte nedover østsiden på Svenskerudåsen (564). Jeg siktet ned mot Øvre Stugua, og håpte jeg ville komme over Grytelva der.

Returruta ned fra Svenskerudåsen (564) var noe mer kronglete enn skogsterrenget jeg hadde gått i tidligere på turen. Litt tettere skog noen steder, og et parti var ganske bratt. Til slutt nådde jeg et hogstfelt, hvor jeg kunne følge veien etter skogsmaskinene ned til Grytelva. Heldigvis var elva nesten helt tørrlagt, så det var ingen problem å komme tørrskodd over nå.

Etter kryssing av Grytelva vandret jeg de siste meterne tilbake til bilen på Grytelvveien. Deretter kjørte jeg hjem til Lier, hvor tenåringen hadde kommet hjem med venninna, som skulle overnatte hos oss. De hadde ikke savnet meg nevneverdig, kan man si...