Skulen - høyest på Skuløya (17.06.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bergedalen (225m)
Endpoint Samme (225m)
Ascents Skulen (492m) 17.06.2018 21:22
Visits of other PBEs Bergedalen p-plass (221m) 17.06.2018 20:29

Nydelig kveldstur til Skulen

Etter en meget lettvint tur til Mannen på Haramsøy tidligere på kvelden var det fortsatt tid til et besøk på høyeste topp på Skuløya også kalt Flemsøya. Vi valgte å benytte oss av godværet denne kvelden før varslet dårligere vær dagen etter. Det går en vei opp fra boligfeltet på Flem mot Bergedalen. Veien er dårlig, steinete og ujevn, men det gikk helt greit med litt høy bil og firhjulstrekk. Grei parkering på Bergedalen p-plass, og da var faktisk neste halve stigningen unnagjort! Det ble en nydelig kveld oppe i dette fine området. Stien er meget tydelig og godt merket. Den går gjennom endel myrområder, men nå var terrenget helt tørt og lettgått etter langvarig tørke på Vestlandet siden medio mai.

Infoskilt ved turstart i Bergedalen
Naturreservatet i Bakkedalen på vei mot Skulen

Jevn og fin stigning over marker og myrområder før det bratner litt til siste stykket opp mot toppområdet. Selve toppen ligger ytterst ute på et stup der det går meget bratt ned mot sjøen på nordvestsiden. Her er det også rester et et gammelt trig-punkt. GPS som på PB 362412 6952354.
Ved toppen står det en flott hytte med ovn, benker og bord. Dessuten er det montert nydelige panoramabilder med navn på fjelltoppene 360 grader rundt inne i hytten. Disse fungerer på samme måte som sikteskiver, og Skulen burde kanskje inn på listen over Sikteskiver som otto (Otto Lund) administrerer. Tilsvarende panoramabilder finnes på Teigetua i Herøy. Otto responderte som vanlig raskt og positivt, og Skulen er nå inne på listen over steder med Sikteskiver.

Toppen på Skuløya. Utsikt nordover
Stupbratt ned mot VNV. Fjørtofta og Harøya med Harøyburet i bakgrunnen
Den flotte hytten med panoramabilder på toppen
Samme fra en annen vink
Inne i hytten med panoramabildene
Detalj av et av bildene
Kveldsstemning på toppen av Skuløya
Utsikt sørover mot morgendagens mål - Goaldet på Lepsøya

Etter en god stund på toppen, returnerte vi samme vei vi kom opp, meget godt fornøyd med to flotte turer til nye øytopper i M&R i godvær!