Flakstad: Ytresandheia, Røren og Litlberget (20.06.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Yttersand (13m)
Endpoint Yttersand (13m)
Ascents Røren (295m) 20.06.2018 13:30
Litlbergtinden (281m) 20.06.2018 13:56
Ytresandheia (324m) 20.06.2018 14:36
Visits of other PBEs Ytresand parkeringsplass (12m) 20.06.2018 12:28

Ny gråværsdag i Lofoten. Det ble derfor en tur på en lav fjellryggen på Flagstad som i dag lå rett under skylaget. Vi startet fra Yttersand snuplass der det er merket av for parkering innerste del. Få plasser der, med det resultat at hele snuplassen var full av biler selv om det sto parkering forbudt skilt. Første del av stien var heller dårlig med blanding av steiner og sleipt underlag. Der stien dreide fra sydvest til nord ble stien mye bedre og resten av turen var en fryd å gå med fin utsikt selv om det var en gråværsdag. Fulgte ryggen nordover over Røren, og bort på Litlbergtinden (på kart Litlberget). På tilbaketuren tok jeg en avstikker opp på Ytresandheia (Stokkvikheia) utenom stien, en mindre besøkt topp med svak sti over toppen. Området er tydeligvis et populært turområde, mye folk i dag.

</imageslider>

Toppunktet på Røren med utsikt mot Medvoll
PB. toppen på Ytresandheia (Stokkvikheia).
Varde litt syd for PB punktet på Ytresandheia (Stokkvikheia), samme høyde eller litt lavere.