Hisåsen - høyest på Grisvågøy (19.06.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Grisvågøya p-plass (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Hisåsen (118m) 19.06.2018 10:22
Visits of other PBEs Grisvågøya p-plass (20m) 19.06.2018 10:00

Værmeldinger og vær var svært utrygge denne morgenen med regn og kuling på vei innover Nordmøre fra vest. Etter overnatting i Aure våknet vi til brukbart vær - skyet, men opplett og bare svak vind. Noen lenger tur denne dagen var uaktuell, men det var ikke lange stykket til Grisvågøy med øytoppen Hisåsen.
Vi krysset broen over Lesundet, tok til venstre og kjørte sørover på Lesundvegen til et lite stykke sør for Haugen. Her traff vi en bonde som fortalte oss om tillaget parkering på Grisvågøya p-plass, og at det gikk merket sti herfra til toppen. Dette stemte, og vi kunne følge sti merket med rødbrun maling på trærne og senere små plastbånd. Gledelig og uventet å finne så fint tilrettelagt sti helt til topps her ute! Stien går gjennom fint og stort sett åpent skogsterreng med glissen furuskog og mange fine, små sva å gå på.

Parkeringsplassen på Lesundvegen. Stistart vis-a-vis denne
Stien svinger mot grensen innmark-utmark for det gule huset på bildet under
Er du her er du på rett sted!
Lettgått og fint terreng!
Astrid på vei mot toppen
Toppen sett fra nord
Nesten oppe. Turkasse og nedfalt trig-merke
Toppen med rester etter bolter for trig-merket
Astrid på toppen av Hisåsen i Aure

Toppen er en fjellknaus med rester etter et trig-merke på GPS 472656 7021666. Vid, åpen utsikt ut mot havet, men uvær på vei inn ødela litt. Likevel en fin liten topp som var vel verdt turen, og som skulle vise seg å bli dagens eneste da det satte inn med skikkelig uvær senere på dagen. Planer om nye K-topper valgte vi derfor å avstå fra!