Gingilos og avbrøt Volakias (19.06.2018)

Written by overlandscape

Ascents Gingilos (1,983m) 19.06.2018
Visits of other PBEs Xyloskalo (1,204m) 19.06.2018

Hele tiden mens jeg har vært på Kreta har det vært et værskille ca. 1 mil innover øya fra der jeg har bodd på Agia Marina. Har vært flere dager med torden og høljregn innover mot Lefka Ori mens det har vært knallvær ved havet.

Tok turen i dag til Xyloskalo hvor jeg parkerte. Der er det en restaurant med herlig utsikt. Målet i dag var Volakias som er i nærheten av Gingolos.

Etter jeg hadde gått et stykke møtte jeg tre personer på vei ned. Kjente igjen han ene. Han jobber på Kallergi og jeg snakket med han da jeg var på Kallergi før jeg skulle videre til Melindaou. Han guidet to personer og de hadde snudd fordi Gingilos var dekket av skyer. Han mente dessuten at det skulle bli regn fra kl. 15. Regn tåler jeg, så jeg gikk videre. Hadde dog "thunderstorm" i bakhodet. Grei sikt helt til jeg kom meg opp all stigningen. Da begynte det å tette til og jeg hørte det tordnet i det fjerne. Jeg var ca. 500m fra Gingilos og kjørte på.

Jeg hadde bestemt meg for å droppe Volakias da det ble mørkere og jeg hørte tordnet kom nærmere. Begynte å småjogge og kom meg et godt stykke nedover før det begynte å høljregne. Det smalt skikkelig rett over hodet på meg nå, men det var en stund mellom hvert smell. Jeg fant ly og ventet i håp om at det verste skulle gi seg. Det gjorde det faktisk.

Da jeg ikke var langt ovenfor restauranten smalt det og lynte i hytt og pine. Kom meg i bilen og kjørte til Agia Marina hvor det var knallvær. Litt irriterende at jeg ikke nådde Volakias, for Gingilos har jeg vært på før