Besselvassheia (06.06.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Besselvassheia (76m) 06.06.2018

Sjette turdag, onsdag den 6 juni 2018. Tur nr. 2 denne dagen. Morten og jeg hadde akkurat kommet ned fra Gråurda, som er høyest i Snillfjord. Vi satte oss i bilene og kjørte fra Venna og tilbake til Våvatnet. Her tok vi av til venstre på Snillfjordsveien og fulgte den via en undersjøisk tunell helt til Sandstad på Hitra. Videre nordover på Hitterveien, via nok en undersjøisk tunell og til stedet Hammarvika. Tok venstre her, og fulgte Sørfrøveien ca. 6.3 km til man kommer til en grusvei på høyre side. Etter noen 100 meter her, parkerte vi på en liten p-plass. Fulgte grusveien til litt forbi Grasdalsvatnet. Her går det av en sti til høyre. Stien videre var merket med stikker med rødt på. Etter ca. 3.5 km kom vi til varden på toppen. Fortsatt fint vær. Hadde en kort rast på toppen, fordi Morten skulle helt tilbake til Trondheim i kveld med leiebilen sin. Retur samme vei tilbake til bilene. Her skiltes Morten og jeg. Dette ble siste toppen for Morten i denne omgang, mens jeg hadde sett meg ut en tur til Sula. En liten øygruppe nord for Frøya. Fant ferjekaia på Norddyrøya. Og rakk ferja nokså (og siste for kvelden) akkurat. Dette var en reserve ferje, siden den vanlige var til reperasjon. Det var en nokså liten katamaran, med plass til to (2) personbiler :-) Min bil var den enste med, og den fikk så vidt stå under tak. Hyggelig betjening og veldig fin båttur utover. Passerte sikkert 1000 holmer og skjær på veien til Sula. La til kai ved Mausund og et sted til jeg ikke husker navnet på, på veien over også. Fikk meg en dusj på båthavna, og etter tips fikk jeg lov til å lade opp alle tingene mine på veggen til Sula Grendelag. Etterpå ble det en brun lapskaus på stormkjøkkenet før en ny natt i bilen. Sov i bilen på den gamle ferjekaia til Sula. Her var det usjenert og fint. Det er også veldig fint her ute på Sula, så kan anbefale en tur hit.