Gråurda (06.06.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Gråurda (791m) 06.06.2018

Sjette turdag, onsdag den 6 juni 2018. Hadde orvernattet på Orkla camping. Og her møtte jeg Morten som var kommet med sin leiebil fra Trondheim. Kl. 09 dro vi nordvestover på veiene E39, Snillfjordsveien og 6432 til bygda Venna. Her tok vi til venstre og rett ved en bom, parkerte jeg bilen. Det siste stykket satt jeg på med Morten. Vi kjørte litt småbratt opp, langs Venelva, forbi Sætervatnet, og etter et lite stykke parkerte vi ved Myrsætra. Her sto det noen karer og et helikopter fra Statkraft. Prøvde sånn "halvhjertet" :-) å bestikke de til å fly oss til toppen, men fikk dårlig respons i retur.Bommet litt på stien til å begynne med, men fant den snart igjen. Gikk på sti sydover og nesten ned til det lille vannet Litltjørna på 368 moh. Her var det stidele. Vi tok til venstre og gikk forbi Langtjørnvatnet 437 moh på nordsiden av denne. Nesten i enden av vannet var det et fint område, med en koselig liten hytte på. Så videre opp ryggen i østlig retning, før det dreide mot sydøst. Herfra strake veien til toppen. Steinvarde med skilt og postkasse på toppen. Nokså lettgått, fint oppholdsvær med lite vind. ca. 15 grader i dag. Retur samme vei. Vel nede ved bilene, kjørte vi videre til Frøya for å ta k toppen der også.