Hestgrovheia (05.06.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Hestgrovheia (656m) 05.06.2018

Femte turdag, tirsdag den 5 juni 2018. Morten hadde egne planer i dag, så da ble det en ny k topp alene for meg. Våknet opp i bilen på Breivika camping. Hadde blitt lovet hjemmelaget frokost av søsteren til han som drev campingplassen. Så jeg banket på, å ble sluppet inn, og fikk god og velsmakende frokost med masse forskjellig pålegg. Egg, flesk, poteter, pølse, brød og melk fra Tyskland. Hun kunne fortelle at hun egentlig bodde i Drøbak, men hadde bygd seg et fantastisk stort og fint hus, helt her ute ved Trondheimsfjorden. Hun hadde et lite anneks bak hovedhuset, og dette pleide hun å bo i på sommeren, mens hun leide ut huset til tyskere, som ville bl.a. ut å fiske. Hun sløyde også fisken som de klarte å fange. De hadde med seg brød og melk hjemmefra, og satte igjen en del til henne. Hun fortalte om en gang hun og en kammerat hadde seilt med seilbåt langs store deler av norske kysten, og det eneste de hadde å navigere etter var NAF sin veibok :.-) Hun hadde også fått anlagt en praktfull hage, og fra den hadde hun en fantastisk utsikt over store deler av Trondheims-
fjorden. Fra stuevinduet hadde hun bl.a. sett både spekkhuggere og vågehval m.m. Etter frokosten takket jeg for meg, og kjørte sydover til Lensvik på 710. Her tok jeg til høyre og kjørte inn Solemsdalen i ca. 5.6 km. Her parkerte jeg rett ved høyde 306. Satt i bilen i ca. 2 timer, for at de verste regnbygene skulle gi seg. Etter en stund lysnet det bitte litt. Så da prøvde jeg meg. Var griseheldig, for på de 2 timene og 20 minuttene jeg brukte på turen, så kom det nesten ikke en dråpe. Men så fort jeg satte meg i bilen etter turen, så kom regnet skikkelig tilbake. Fulgte først skogsbilvei, hvor det var merket til Vester Varden, etter en stund dreide den skarpt til høyre og gikk etter hvert over til sti. Så vidt jeg husker så var det også "telegrafstolper" å følge, så å si helt opp til toppen. Tror de stoppet ved en hytte ikke langt fra selve toppen. Helt på slutten, tok jeg av fra stien og gikk rett mot toppunktet. Her var det en del installasjoner. Bl.a. noe som lignet på noen små radarer, en liten "bu" av noe slag og utluftingsanlegg. Stein varde på selve toppen. Retur samme vei. Videre til Orkla camping hvor jeg skal overnatte nok en gang i bilen. Orkla camping er et veldig fint sted, med rene dusjer og mulighet fro å sitte på kjøkkenet å få lade opp alle sine duppeditter.