Kolkinnåsen - Flesberg (18.06.2018)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Kjeldebakken p-lomme (338m)
Endpoint Kjeldebakken p-lomme (338m)
Ascents Kolkinnåsen (463m) 18.06.2018 21:22
Visits of other PBEs Kjeldebakken p-lomme (338m) 18.06.2018 20:57

Etter turen på Fleksåsen kjørte jeg fra Dåset parkering og videre sørover på Dåsetvegen til jeg møtte Flesbergvegen/fylkesvei 100. Det var ikke langt jeg kjørte på fylkesveien før jeg svingte av. Etter kun 600 meter svingte jeg ned på en mindre grusvei mot Kjeldebakken. Her parkerte jeg ved siden av grusveien hvor veiskulderen fortsatte ut i skogen.

Jeg fulgte først en kjerrevei/sti sørover. Når denne hadde begynt å dreie østover håpte jeg på å finne en sti som gikk oppover nordsiden på Kolkinnåsen (463). Alt jeg fant var et lite tråkk eller noe som lignet en lite brukt sti. Denne stien fulgte jeg et kort stykke før den forsvant mot et brattere parti. Resten av veien til topps gikk jeg fritt i terrenget oppover en rygg. Veldig greit å følge denne ryggen etter hvert.

På toppen er det en mast som ikke er til å klatre opp i, og mange trær. Så utsikten er noe begrenset pga skogen, men litt sikt er det innimellom trærne. Sola kom og skapte en fin kveldsstemning.

Jeg nærmer meg toppen av Kolkinnåsen (463).
Toppen av Kolkinnåsen (463).
Utsikt vestover mot Blefjell fra Kolkinnåsen (463).
Gløtt av utsikt østover fra Kolkinnåsen (463).

Klokka var dessverre blitt ganske mye, og nærmet seg halv ti. Jeg hadde kjøreturen hjem til Lier igjen, og jobb neste dag, så tiden på toppen ble kort. Hadde jeg hatt fri neste dag kunne jeg fint ha rukket en liten tur til. Det er trivelig med sene kveldsturer på disse lange, lyse sommerkveldene. De er ikke for mange, og burde utnyttes bedre.

Parkering langs grusveien mot Kjeldebakken.