Ramndalshaugen - høyest i Smøla kommune (18.06.2018)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gården Kuli (16m)
Endpoint Samme (16m)
Ascents Ramndalshaugen (69m) 18.06.2018 18:30
Visits of other PBEs Kulisteinen (15m) 18.06.2018 19:30

Tur- og kulturminner på Smøla

Vi startet dagen på Skuløya i Haram og med et besøk på Goaldet - øytoppen på naboøyen Lepsøy. Været ble stadig dårligere utover dagen, og det var ikke stort annet å ta seg til enn å kjøre videre nordover mot Kristiansund. Her rakk vi akkurat fergen fra Seivika over til Tømmervågen på Tustna. Det passet også bra med fergen fra Sandvika over til Edøya. Været var faktisk bedre enn varslet. Grått, men ingen nedbør, og vindstyrken som var varslet helt opp i 12-15 m/sec virket grovt overestimert.
Vi satset derfor på en kveldstur over til Smøla og et besøk på kommunetoppen Ramndalshaugen på øyen Kuli med den svimlende høyde 69 moh!

På Kuli tok vi første (og eneste) sidevei mot venstre. Denne veien fører inn til Kulisteinen og ender på en gårdsplass.

Kulisteinen
Tekst fra Kulturminnesøk.no:
Bautastein med runeinnskrift. Det er en kopi av den kjente Kulisteinen, originalen står nå i middelalderutstillingen på Vitenskapsmuseet i Trondheim. Kopien er ikke med sikkerhet plassert på sitt opprinnelige sted, nøyaktig funnsted er ukjent, muligens kan den ha stått nærmere gården (jfr id-nr 8939). Dette er et av de tidligste kristne monumenter i Norge. Teksten på steinen er oversatt slik: "Tore og Halvard reiste denne steinen etter Ulv. Tolv vintre hadde kristendommen vært i Norge"

Astrid ved Kulisteinen

Vi var klar over at parkering på gården kunne være litt på grensen, og banket derfor på døren til bonden, men der var ingen hjemme. En utenlandsk arbeider som jobbet på gården mente det var greit å parkere her, så da tillot vi oss det. Fra gården fulgte vi traktorvei forbi ansamlingen av gamle traktorer, som Gråbein (Tinderangler) også bemerket og dokumenterte med bilde! Der traktorveien sluttet fulgte vi hjulspor over dyrket mark til en grind. Kløv over denne, og valgte å fortsette rett frem mot dagens mål. Det skulle vise seg å være en skikkelig bommert!

Grind mellom innmark og utmark. Best å ta til venstre her!
Fra grinden bør en gå over dette jordet mot stranden øst for Breivika

Terrenget langs ryggen ser så greit og fredelig ut på kart med 30 m koter og på avstand, med det er rent bedrageri! Turen vestover høydedragene mot toppen ble alt annet enn behagelig. Ingen sti, men en god del saue- og hjortetråkk i tilgrodd terreng, og uventet mye opp og ned, noe høydeplottet på GPS-en vitner om! Noen steder støtte vi og på dype kløfter som måtte omgås i ulendt terreng før vi endelig befant oss på toppen av Smøla kommunes høyeste "fjell". Toppen er markert av en liten varde og rester etter et gammelt trig-merke på GPS 452585 7018153. PB-koordinatene justeres.

Endelig oppe ved varden og trig-merket på Ramndalshaugen i Smøla!
Rester etter en gammel bygning noen mer NØ for toppen
Utsikt østover mot huset i Breivika

Vi var skjønt enige om å finne en annen rute tilbake, og tok sikte på å komme oss mest mulig direkte ned mot sjøen i sør. Også her var terrenget svært ulendt og tilgrodd med dype huller og bratte skrenter. Alt ble mye bedre da vi kom ned til stranden, og her fant vi til og med sti forbi Breivika opp til grinden vi hadde kløvet over.

Sti nede ved stranden ved Breivika
Furutreklynge og Breivika i bakgrunnen

På vei tilbake over innmarken så vi fire hjorter som beitet 30-40 m fra oss. Mistanken om flått-terreng ble forsterket, og bekreftet dagen etter!

Returen langs Breivika ble udelt mye lettere og raskere enn turen inn. Vi burde ha skjønt dette på forhånd og fulgt rådet fra Olepetter (Ole-Petter Andersen) som la inn denne greie ruten () etter sin tur i august 2012!

Vel tilbake ved bilen var bonden kommet hjem. Han var ikke udelt begeistret for at vi hadde parkert ved huset hans, men etter litt godsnakking fant vi tonen, og skiltes i vennskapelighet!

Vi hadde bra tid før fergeavgangen, og avla derfor et besøk på Edøy gamle kirkested

Tekst fra Kulturminnesøk.no:
Restaurert middelalderkirke, sansynligvis bygd på 1100 -tallet i romansk rundbuestil.Skipet er rektangulært, koret smalere og rett avsluttet i Ø. Skipet har både N og S portal. Av muren sees at kirken må ha vært forlenget. Det er sansynligvis kun koret som har vært opprinnelig. og kirken kan derfor ha fungert som huskapell. Korvinduet er opprinnnelig, og har rundbueåpning med en rundbuet sandstein øverst. I 1887 ble kirken ødelagt av brann etter lynnedslag, og kirken ble liggende i ruiner. Under krigen befestet tyskerne kirkeruinen, og anla bunkers N for og innunder koret i kirken. Tyskerne anla også flere batteri rettet mot skipsleia i Ø, og bygde ganger mellom disse. Mesteparten av jordlaget Ø for kirka er derfor omrotet. I V bygde tyskerne en trebygning med betongsåle like inntil kirka, betongfundamentet ble fjernet i 1989 (Rapport A.T.Hommedal 1989). Kirken ble restaurert etter krigen og sto ferdig 4 juni 1950.