Store og Vesle Skjellingshovde (16.06.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Store Skjellingshovde (856m) 16.06.2018
Vesle Skjellingshovde (860m) 16.06.2018
Visits of other PBEs Økmyrtjern benkebord (646m) 16.06.2018
Toppen av Vesle Skjeellinghovde
Siden kroppene våre klarte 3 topper dagen før, fant vi ut at vi ville prøve denne også. Kjørte derfor inn til Øktmyrtjern tidlig på morgenen. Vi lurte på om vi skulle kjøre opp til parkeringen litt lengre inne, men hadde lest at veien opp dit ikke var så bra, kikket litt på den og fant ut at den ikke var så bra for bobilen vår. Startet derfor til fots inn grusveien til p-plassen. Denne grusveien var ikke ille, bare litt steinete nederst. Går fint med en normal bil, hadde nok også gått med bobilen, men vi visste ikke om den ble verre enn den var nederst.
Da vi kom inn til p-plassen, deler veien seg, ta den til venstre, eller egentlig rett frem. Gikk oppover traktorveien og møtte et skilt med Venåsrunden. Vi gikk ikke opp der, men fortsatte inn til stølshuset på sæteren. Der går det en overvokst sti opp på høyre side av stølshuset, ikke merket.
Sti opp gjennom dette blomsterhavet fra sæterhuset
Vi fant ut at stien fra Venåsrunden kommer opp i denne, så følg dette skiltet.
Den fine stien snodde seg oppover i skogen og opp til toppen av STORE SKJELLINGHOVDE. Klatret opp i tårnet. Der er det en plate som viser fjelltoppen rundt omkring og tårnet har fin utsikt og bok. Mens vi stod der flakset det en storfugl opp fra terrenget mellom husene nede på bakken, flott syn. Så en sti tiil utsikten, men vi valgte denne bort, da vi tenkte å ta den på vei ned, om kroppen holdt.
Tårn på toppen av Store Skjellinghovde
Stien går mellom disse husene
Stien videre går mellom disse husene og er blåmerket og er veldig fin å gå på, med planker over de våteste stedene. Vi fulgte denne stien ned til bekken i Hovedskaret og tok så opp i terrenget på venstre side av bekken. Lyng og myr og kvist og kvast. Rett etter det lille tjernet krysset vi myren og gikk skrått opp i terrenget mellom trær, kvister og små myrer og opp til toppen av VESLE SKJELLINGHOVDE.
På toppen stod det en pinne i en liten steinsamling. Nisten ble inntatt i en sverm av fluer og noen bremser. Ikke et værende sted.
Vi fant ut at vi ikke gadd å gå tilbake i det ulente terrenget vi kom opp, så vi ville gå korteste veien ned til grusveien. Fant noen fine renner nedover uten noe særlig bevoksning og kom ned på en traktorvei i et hogstfelt og med en p-lomme ved veien. Trasket så den laaaange grusveien tilbake til bilen ved Øktmyrtjern.
Vil anbefale dere å sykle inn dit og gå opp der, dersom dere ikke vil ha med Store Skjellinghovde. Men anbefaler å gå Store Sjellinghovde også. Dilemma dette. Tipper at vi kom ned ca der Otto gikk opp.
Økmyrtjernet der vi sov
Da vi dagen etter kjørte ned fra Øktmyrtjern, var vi så heldig å se en elg som i sakte fart krysset grusveien rett foran bilen. Et mektig syn!