Nydelig tur rundt Kolbeinsvatnet, Stranda-takk til Yr.no :-) (16.06.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point parkering øst for Djupvatnet (1,030m)
Endpoint parkering øst for Djupvatnet (1,030m)
Ascents Fossfjellet (1,580m) 16.06.2018 10:56
Rundegga (1,615m) 16.06.2018 10:56
Storbarden (1,742m) 16.06.2018 10:56

Jeg bestemte meg rimelig seint fredag kveld for tur etter å ha sjekket værmeldingene. Det skulle være nedbør og grått hjemme i midtre Nordfjord, men Yr lovet godvær østom Strynefjellet og det hørtes forlokkende ut ;-)

Det var foreløpig oppholdsvær da jeg reiste hjemmefra i nitida, men regnet kom etterhvert da jeg nærmet meg Stryn og så nokså stusselig ut helt til jeg kom ut av Oppljostunnellen. Det var bare 6 grader ved starten fra Djupvatnet og noen få drypp i lufta, men mye lettere enn på vestsida fjellet. Nysnøen lå ned til ca 1400 meter og jeg var spent på forholdene i høyden og muligheten for å komme ut for snøbyger. Jeg la derfor av gårde med mye klær i sekken, inkludert dunjakke! Den har heldigvis vært fraværende på alle turer siste ukene i det flotte været vi har vært velsignet med. Jeg fulgte stien/anleggsveien oppover mot Kolbeinsreset før jeg dreide opp vest mot Rundegga. Lettgått terreng mot toppen hvor jeg siste delen måtte sparke meg inn i noen bratte snøparti. Heldigvis for nysnøen som lå oppå så gikk det veldig greit uten annet enn lave terrengsko på beina.

Været ble som yr hadde lovet , bare bedre og bedre utover dagen. Jeg tok meg derfor meget god tid på turen og fikk tatt mye bilder og koste meg maksimalt underveis. På toppen av Rundegga lå det bok og karameller i en eske i varden. Jeg nøyde meg med å signere, og kunne se at det ikke var veldig mange signaturer. Kun en stk fra 2018, mest sannsynlig eiern av smørbukkene :-) Jeg kunne både se og høre trafikken fra busser, motorsykler og bilister som besøkte Dalsnibba, noe som gjorde meg desto mer fornøyd med å være ene og alene på nabotoppene i dag!

Fra Rundegga og ned i skaret mot Fossfjellet var det bratte snøfelt som jeg måtte krysse meg ut på, men nysnøen gjorde at det gikk mye bedre enn først antatt. Veien videre over Fossfjellet mot
Storbarden var kjempefin, med strålende utsikt ned mot Geiranger og Tafjordfjella og Breheimen. For et område!!! En blir en smule religiøs av slikt, og mange tanker streifer en underveis...

Jeg tok meg også god tid på toppen av Storbarden, som var dagens høydepunkt. Nå var været blitt enda flottere og det var kun en liten trekk i lufta. Jeg la returen via demninga nordøst for Kolbeinsvatnet. Den tidligere flotte T-merkede stien fra demninga og ut igjen til Kolbeinsreset var desverre nokså ødelagt av et gravemaskinsspor, og ikke slik jeg husket at den engang var. Sett bortifra det, ble det en superfin liten rundtur på en strålende lørdag :-)

Nokså grått ved avgang fra parkering. Kan se nysnøen oppå Storbarden
En flott fjellrypehann på vei opp mot Rundegga
Mot Storbarden fra ryggen opp mot Rundegga
Issoleier omkranset av nysnø
Fjellsmelle
Mot Skorene og toppene nord for Geiranger
Herlig med kram nysnø i midten av juni :-)
Rosenrot
Rundegga sett fra Storbarden
Storbarden 1742 mot kjente og kjære topper i Tafjordfjella
Neste mål i dette området, forhåpentligvis i sommer
Mot tafjorden og Muldalen. Trollkyrkja midt i bildet
Lunsj with a view
Litt rumpeaking er greit !
Ned mot demninga ved Kolbeinsvatnet
Mange vakre små flygende skapninger